Å tilpasse opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. En casestudie om hvordan lærerne arbeider for å tilpasse arbeidet med muntlige ferdigheter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19252Date
2020-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Johansen, Line HågensenAbstract
Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. For å svare på problemstillingen min har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju og observasjon som metode for datainnsamling. Observasjonen ble gjennomført i en 4.klasse, hvor jeg fulgte en gruppe på 12 elever. Jeg har vært en observatør i klassen fra elevenes prosjektstart og fram til presentasjonene. I etterkant av observasjonen gjennomførte jeg et halvstrukturert intervju med to av lærerne i klassen.
Tidligere forskning og teori hevder at de muntlige ferdighetene kommer i bakgrunnen av de andre grunnleggende ferdighetene. Lærerne i mitt intervju sier at den muntlige ferdigheten har fått mer fokus med årene. Likevel opplever de den som en mer diffus ferdighet sammenlignet med de andre grunnleggende ferdighetene.
Videre ønsket jeg å gå inn på hvordan lærerne tilpasset opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. Her benytter lærerne seg av flere grep. Planlegging kommer fram som en av de viktigste tiltakene, i tillegg til å kjenne sine elever. Når en kjenner sine elever kan det tilpasses utfra deres nåværende kompetanse. De var også opptatte av at elevene skulle være aktører i egen læring. Lærerne jobbet og mye med klassemiljøet, og hvordan medelever skulle være et kritisk, men hyggelig publikum. I tillegg var de opptatt av å trygge elevene på at de vil mestre det å presentere.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: