Show simple item record

dc.contributor.authorHaugen, Vivian D.
dc.date.accessioned2021-04-28T07:11:47Z
dc.date.available2021-04-28T07:11:47Z
dc.date.issued2020-12-14
dc.description.abstractArtikkelen belyser holdninger til barn med særskilte behov blant studenter i barnehagelærerutdanningen. Ved hjelp av et eksperimentelt design er det undersøkt om studentene utvikler mer positive holdninger til barn med særskilte behov fra de starter studiet til de avslutter studiet. Resultatene viser en signifikant økning i positiv holdning i løpet av studiet. Denne økningen er uavhengig av studentenes alder og kjønn. Undersøkelsen gir en indikasjon på at utdanning er viktig for utviklingen av positive holdninger til barn med særskilte behov, noe som er viktig i debatten om hvem som bør ha ansvaret for og jobbe med barn med rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen.en_US
dc.description.abstractThe article focuses on attitudes to children with special needs among students in kindergarten teacher education. With the use of an experimental design, it has been investigated whether the students develop more positive attitudes towards children with special needs from the time they start their studies until they finished their studies. The results indicates a significant increase in positive attitude during the study. This increase is independent of the students’ age and gender. The survey shows that education is important for the development of positive attitudes towards children with special needs, which is important in the debate about who should be responsible for working with these children.en_US
dc.identifier.citationHaugen, V. (2020). Holdninger blant studenter i barnehagelærerutdanningen til barn med særskilte behov. <i>Norsk pedagogisk tidsskrift, 104</i>(4), 416-428.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1853679
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2987/2020-04-08
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21080
dc.language.isonoben_US
dc.publisherScandinavian University Press / Universitetsforlageten_US
dc.relation.journalNorsk pedagogisk tidsskrift
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title.alternativeThe attitudes among students in the kindergarten teacher education to children with special needsen_US
dc.titleHoldninger blant studenter i barnehagelærerutdanningen til barn med særskilte behoven_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record