dc.contributor.advisor | Køller, Hans-Georg | |
dc.contributor.author | Johannessen, Torkil Hofsøy | |
dc.date.accessioned | 2021-07-06T08:37:39Z | |
dc.date.available | 2021-07-06T08:37:39Z | |
dc.date.issued | 2021-05-31 | en |
dc.description.abstract | Formålet med dette studiet har vært å undersøke om gevinstene av elevmedvirkning øker ved å bevisstgjøre elevene om at elevmedvirkningen finner sted. Dette har blitt gjort ved å undersøke to ulike tilnærminger, i ulike klasser på 8.trinn. Begge klassene har hatt like stor innflytelse på undervisningen i form av at de har fått påvirke arbeidsmetoder og enkelte spontane aktiviteter i undervisningen.
I den ene klassen ble elevene gjort beviste på elevmedvirkningsprosessen som foregikk i undervisningen. En bevistgjørelse innebærer at elevene får en innføring i begrepene medvirkning og medbestemmelse. Det innebærer også at elevene deltar i samtaler angående elevmedvirkningen. Dette kan være samtaler som oppstår når elevene for eksempel blir minnet på en arbeidsmetode de selv har valgt. Påminnelse av elevmedvirkningen er også et viktig aspekt med å gjøre elevene beviste ovenfor prosessen.
I den andre klasse den planlagte elevmedvirkningen gjennomført på akkurat samme måte som i klassen beskrevet ovenfor, men uten at elevene fikk tilstrekkelig innsikt i hva elevmedvirkning er, eller hvorfor det gjøres. Elevene ble aldri gjort beviste på når de hadde mulighet til å påvirke undervisningen. Elevene i denne klassen ble heller aldri minnet på elevmedvirkningen de hadde hatt.
Det viste i klassen som var blitt beviste på elevmedvirkningsprosessen oppsto det gode diskusjoner om demokrati og medvirkning, tilpasset opplæring og det å respektere andre. Disse samtalene oppstå som følge av at læreren (jeg) gjorde elevene beviste på medvirkningen de hadde hatt. Slike situasjoner oppsto ikke i klassen som ikke ble gjort beviste ovenfor elevmedvirkningen de hadde mottatt.
Dette er en liten, kvalitativ studie som studerte to klasser som i utgangspunktet var forskjellige. Dog tyder funnene i studien tyder at en bevistgjørelse ovenfor elevmedvirkningsprosessen øker de positive gevinstene av elevmedvirkning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21760 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BIO-3907 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Medvirkning | en_US |
dc.subject | Medbestemmelse | en_US |
dc.subject | Gevinster | en_US |
dc.subject | Elevmedvirkning | en_US |
dc.title | Elevmedvirkning i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |