Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNyseth, Torill
dc.contributor.authorHardersen, Vilde Grimeland
dc.date.accessioned2021-08-16T06:51:39Z
dc.date.available2021-08-16T06:51:39Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvorvidt et tilflyttertiltak som Propellfabrikken vil bidra til økt attraktivitet og tilflytting til Narvikregionen. Den teoretiske tilnærmingen for oppgaven innebærer omdømmebygging, stedsbranding og «storytelling» via opinionsledere. Det er gjennomført dybdeintervju av deltakerne og ledelsen i Propellfabrikken fra 2018 og 2019 for å få deres perspektiv på hvorvidt dette prosjektet kan bidra til økt tilflytting til regionen. Samtidig har jeg valgt å se på rapporter fra Distriktssenteret som har forsket på andre tilflyttingstiltak på andre steder, og hvilke steg tilflytterprosjekter bør gjennomføre for å bidra til økt befolkningsvekst og attraktivitet i små- og distriktskommuner. Propellfabrikken ser ut til å bruke «opinionsledere» for å spre et budskap om framsnakk og positivitet i byen. Denne oppgaven forsøker å bidra til en bredere forståelse for et steds identitet og hvordan historiefortelling, og det å ta i bruk eksisterende befolkning i arbeidet med tilflytting, er en nødvendig plass å starte. Dette både for å øke stedets attraktivitet for unge mennesker, men også for å bidra til økt tilflytting. Samtidig ønsker jeg å vise hvordan «storytelling» og framsnakk via opinionsledere fortjener mer oppmerksomhet på forskningsfeltet rundt tilflytterstrategier. Narvik by har en har en sterk identitet, og Narvikinger blir ofte forbundet med å være et stolt folk. Byen er lik mange andre relativt små steder i Nord-Norge i det at den sliter med befolkningsnedgang og fraflytting. Dersom du ikke har noen relasjon til Narvikregionen, kan tittelen på denne oppgaven være noe uforståelig. Begrepet «bonlugg» er det man ofte kan bli kalt i Narvik dersom man er tilflytter til byen. Denne typen begrep er ikke i fåtall, og det er også flere versjoner av det.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22047
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSPL-3900
dc.subjectSamfunnsplanleggingen_US
dc.subjecttilflyttingen_US
dc.subjectomdømmebyggingen_US
dc.subjectstedsmarkedsføringen_US
dc.subjectstorytellingen_US
dc.subjectopinionsledereen_US
dc.subjectNarviken_US
dc.subjectPropellfabrikkenen_US
dc.subjectstedsattraktiviteten_US
dc.subjectstedsidentiteten_US
dc.subjectimageen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230en_US
dc.titleVelkommen alle bonluggaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)