Fornorskningens pedagogiske vending
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22080Date
2021-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Larsen, EirikAbstract
Denne masteroppgaven omhandler fornorskningspolitikken i skolen i perioden 1935-1963. Det undersøkes hvordan den pedagogiske vitenskapen og det politiske regimet fra midten av 1930-tallet utformet og planla et omslag i fornorskningspolitikken i den språkblandede skolen. Margrethe Wiigs samiske abc-bok (utgitt 1951) brukes for å synliggjøre sammenhengene mellom vitenskapen og politikken samtidig som viktige styringsdokumenter fra perioden trekkes frem. Sentralt i oppgaven er reformpedagogikkens rolle fra midten av 1930-tallet og formuleringsmakten denne fikk over norsk skole. Samtidig undersøkes det hvordan Kirke- og undervisningsdepartementets vitenskapeliggjøring og endrede politiske og byråkratiske ledelse fikk konsekvenser for den språkblandede skolen. Reorienteringen i Kirke- og undervisningsdepartementet, drevet frem av pedagogisk forskning med politisk støtte, undersøkes for å kunne si noe om det eksisterte et positivt-reformativt arbeid i og for skolen, slik ekspedisjonssjef Einar Boyesen beskrev det i 1958. 1930-tallets reformarbeid ble etter andre verdenskrig gjenopptatt. Komiteen til å utrede samespørsmål og dennes innstilling behandles også i oppgaven og ses på som det endelige resultatet av reformarbeidet fra perioden før andre verdenskrig. Oppgaven søker også å kombinere to posisjoner – pedagogikkens vitenskapshistorie og minoritetshistorie – med mål om å tilføre minoritetshistorien et nytt perspektiv. Det som undersøkes er hvilke aktører, individer, grupperinger og institusjoner, som drev frem et pedagogisk omslag i fornorskningspolitikken i skolen. Videre blir det redegjort for hva det reformative arbeidet bestod i, samt hvilke resultater dette arbeidet fikk for den språkblandede skolen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: