Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZachariassen, Ketil
dc.contributor.authorLarsen, Eirik
dc.date.accessioned2021-08-17T05:38:17Z
dc.date.available2021-08-17T05:38:17Z
dc.date.issued2021-05-14en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler fornorskningspolitikken i skolen i perioden 1935-1963. Det undersøkes hvordan den pedagogiske vitenskapen og det politiske regimet fra midten av 1930-tallet utformet og planla et omslag i fornorskningspolitikken i den språkblandede skolen. Margrethe Wiigs samiske abc-bok (utgitt 1951) brukes for å synliggjøre sammenhengene mellom vitenskapen og politikken samtidig som viktige styringsdokumenter fra perioden trekkes frem. Sentralt i oppgaven er reformpedagogikkens rolle fra midten av 1930-tallet og formuleringsmakten denne fikk over norsk skole. Samtidig undersøkes det hvordan Kirke- og undervisningsdepartementets vitenskapeliggjøring og endrede politiske og byråkratiske ledelse fikk konsekvenser for den språkblandede skolen. Reorienteringen i Kirke- og undervisningsdepartementet, drevet frem av pedagogisk forskning med politisk støtte, undersøkes for å kunne si noe om det eksisterte et positivt-reformativt arbeid i og for skolen, slik ekspedisjonssjef Einar Boyesen beskrev det i 1958. 1930-tallets reformarbeid ble etter andre verdenskrig gjenopptatt. Komiteen til å utrede samespørsmål og dennes innstilling behandles også i oppgaven og ses på som det endelige resultatet av reformarbeidet fra perioden før andre verdenskrig. Oppgaven søker også å kombinere to posisjoner – pedagogikkens vitenskapshistorie og minoritetshistorie – med mål om å tilføre minoritetshistorien et nytt perspektiv. Det som undersøkes er hvilke aktører, individer, grupperinger og institusjoner, som drev frem et pedagogisk omslag i fornorskningspolitikken i skolen. Videre blir det redegjort for hva det reformative arbeidet bestod i, samt hvilke resultater dette arbeidet fikk for den språkblandede skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22080
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Historie: 070en_US
dc.subjectReformpedagogikken_US
dc.subjectSamekomiteenen_US
dc.subjectFornorskningspolitikken_US
dc.subjectSamiske lærebøkeren_US
dc.subjectDen språkblandede skolenen_US
dc.titleFornorskningens pedagogiske vendingen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)