Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeierud Busch, Hella
dc.contributor.advisorHowlid Wærp, Henning
dc.contributor.authorHoaas, Sarah
dc.date.accessioned2021-08-26T21:13:41Z
dc.date.available2021-08-26T21:13:41Z
dc.date.issued2021-05-24
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven er arbeid med skjønnlitteratur i den nye fagplanen for norsk (LK20). Prosjektets utgangspunkt er en gjennomgående undersøkelse av fagfornyelsens begreper og målsettinger, og den nye læreplanen som for første gang ble implementert i flere norske klasserom høsten 2020. Studiens formål og problemstilling har vært å undersøke mulighetene for utviklingen av elevenes litterære kompetanse i den nye læreplanen. Oppgaven baserer seg derfor på en todelt metode. For det første en analyse av den nye læreplanen, herunder ny overordna del og fagplanen for norsk, med fokus på innhold som omtaler eller vil kunne ha betydning for arbeid med skjønnlitteratur. For det andre baserer prosjektet seg på semistrukturerte dybdeintervjuer av fem ulike lærere, som underviser i norsk utfra LK20 på ungdomstrinn eller videregående nivå. Analysen og funn fra dybdeintervjuene utgjør grunnlaget for oppgavens drøfting. Mine funn viser (1) at lærere er opptatt av elevenes opplevelse, leseglede og empatiutvikling i møte med skjønnlitteratur. (2) At lærerne opplever at den nye læreplanen underbygger et slikt utgangspunkt for litteraturundervisninga, og (3) at lærerne ønsker å arbeide med litteratur som oppleves som relevant og dagsaktuelt for elevene. De lærerne som jeg har intervjuet opplever at den nye læreplanen åpner for en ny tolkning og et nytt mønster for litteraturundervisninga, og at de kan vike bort fra den tradisjonelle og epokebaserte strukturen. Selv om få aktivt tar i bruk romaner til litteraturarbeidet ser lærerne fram til en læreplan som legger til rette for mer fordypende og utforskende tekstarbeid, selv om de også tenker at romanlesning kan bli en utfordring å gjennomføre i praksis.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22257
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3983
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectLitterær kompetanseen_US
dc.subjectLitteraturdidaktikken_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleLitterær kompetanse i Læreplanen for kunnskapsløftet 2020en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)