dc.contributor.advisor | Veierud Busch, Hella | |
dc.contributor.advisor | Howlid Wærp, Henning | |
dc.contributor.author | Hoaas, Sarah | |
dc.date.accessioned | 2021-08-26T21:13:41Z | |
dc.date.available | 2021-08-26T21:13:41Z | |
dc.date.issued | 2021-05-24 | |
dc.description.abstract | Temaet i denne oppgaven er arbeid med skjønnlitteratur i den nye fagplanen for norsk (LK20). Prosjektets utgangspunkt er en gjennomgående undersøkelse av fagfornyelsens begreper og målsettinger, og den nye læreplanen som for første gang ble implementert i flere norske klasserom høsten 2020. Studiens formål og problemstilling har vært å undersøke mulighetene for utviklingen av elevenes litterære kompetanse i den nye læreplanen. Oppgaven baserer seg derfor på en todelt metode. For det første en analyse av den nye læreplanen, herunder ny overordna del og fagplanen for norsk, med fokus på innhold som omtaler eller vil kunne ha betydning for arbeid med skjønnlitteratur. For det andre baserer prosjektet seg på semistrukturerte dybdeintervjuer av fem ulike lærere, som underviser i norsk utfra LK20 på ungdomstrinn eller videregående nivå. Analysen og funn fra dybdeintervjuene utgjør grunnlaget for oppgavens drøfting. Mine funn viser (1) at lærere er opptatt av elevenes opplevelse, leseglede og empatiutvikling i møte med skjønnlitteratur. (2) At lærerne opplever at den nye læreplanen underbygger et slikt utgangspunkt for litteraturundervisninga, og (3) at lærerne ønsker å arbeide med litteratur som oppleves som relevant og dagsaktuelt for elevene. De lærerne som jeg har intervjuet opplever at den nye læreplanen åpner for en ny tolkning og et nytt mønster for litteraturundervisninga, og at de kan vike bort fra den tradisjonelle og epokebaserte strukturen. Selv om få aktivt tar i bruk romaner til litteraturarbeidet ser lærerne fram til en læreplan som legger til rette for mer fordypende og utforskende tekstarbeid, selv om de også tenker at romanlesning kan bli en utfordring å gjennomføre i praksis. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22257 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3983 | |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.subject | Litterær kompetanse | en_US |
dc.subject | Litteraturdidaktikk | en_US |
dc.subject | Fagfornyelsen | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Litterær kompetanse i Læreplanen for kunnskapsløftet 2020 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |