Show simple item record

dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorSune, Vegar
dc.contributor.authorLilledahl, Silje
dc.date.accessioned2021-08-30T05:48:54Z
dc.date.available2021-08-30T05:48:54Z
dc.date.issued2021-05-23en
dc.description.abstractUtdanningsløpet på Sjøkrigsskolen innehar et høyt fokus på lederutvikling. Erfaring tilsier derimot at dette fokuset faller bort når man kommer ut i avdeling. Ettersom en god leder i Marinen i verste fall kan være forskjellen mellom liv og død - seier og tap, er det viktig at fokus på lederutvikling blir opprettholdt, også gjennom karriereløpet. Formålet med denne undersøkelsen er å avdekke i hvilken grad lederutvikling er til stede i Marinens operative avdelinger, samt hva det er som påvirker lederutviklingen. Forankret i erfaring og teoretisk rammeverk dannet vi fire forskningsspørsmål om hvorvidt organisasjonens fordeling av beslutningsmyndighet, lederens lederatferd, motivasjon og kultur har en innvirkning på lederutviklingen om bord. Disse ble testet empirisk med spørreundersøkelse som måleinstrument. Vi valgte 1. Minerydderskvadron som plattform for undersøkelsen, hvorav 67 av 88 fast ansatte ved avdelingen responderte. Vi har gjennomført faktor- og reliabilitetsanalyse for å vurdere dataene i forhold til validitet og reliabilitet. Data som ikke oppfylte kravene, ble da tatt ut av videre undersøkelser for å redusere støy. Resultatene er tilfredsstillende. Forskningsspørsmålene er testet gjennom korrelasjons- og multippel regresjonsanalyse, med SPSS som verktøy. Resultatet fra undersøkelsen tilsier at det foregår lederutvikling på skvadronen gjennom utfordring og nettverk, men lite gjennom tilbakemeldinger. Når det kommer til hva som påvirker lederutviklingen om bord, viser analysen og resultatene at det er kultur som i størst grad påvirker lederutviklingen, etterfulgt av motivasjon. Ledernes lederatferd har noe innvirkning, mens organisatoriske faktorer, herunder organisasjonsstruktur og fordeling av beslutningsmyndighet, ikke har noe påvirkning på lederutviklingen. På tross av at vi kun undersøker en av Marinens operative avdelinger, gjør likhetene mellom avdelingene det mulig å generalisere funnene fra 1. Minerydderskvadron til andre operative avdelinger i Marinen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22284
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectLederutviklingen_US
dc.subjectLeadership developmenten_US
dc.subjectSjøforsvareten_US
dc.subjectNavyen_US
dc.subject1. Minerydderskvadronen_US
dc.subjectMarinenen_US
dc.subjectForsvareten_US
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectLeadershipen_US
dc.titleLederutvikling i Marinen - I hvilken grad er det lederutvikling i Marinens operative avdelinger og hva kan påvirke den?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)