Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreivik, Jens
dc.contributor.authorSchei, Odin Monrad
dc.date.accessioned2021-09-03T21:46:42Z
dc.date.available2021-09-03T21:46:42Z
dc.date.issued2021-05-16
dc.description.abstractStortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning (2016-2017) påpekte en rekke pedagogiske utfordringer i norsk høyere utdanning. Ved Universitetet i Bergen er fagmiljøene for engelsk og biovitenskap piloter i et redesignprosjekt, hvor undervisere lærer pedagogisk teori og videreutvikler bachelorprogrammene sine. Med støtte fra et pedagogisk ressurssenter, UiB læringslab, gjennomfører fagmiljøene åtte spesifiserte utviklingssteg i løpet av ca. tre år. Problemstillingen for dette forskningsprosjektet er: Hvilke forhold hemmer og fremmer pedagogiske utviklingsprosesser i universitetsmiljøer som videreutvikler bachelorprogrammene sine? Gjennom intervjuer av undervisere belyses a) hvilke tilnærminger fagmiljøene har til oppgaver og utfordringer knyttet til undervisning, og b) hvordan underviserne har opplevd redesignprosjektet. Tematisk analyse viste at de to fagmiljøene var på forskjellige stadier av pedagogisk fornying da redesignprosjektet startet. Engelsk fagmiljø er preget av relativ stillstand, lite undervisningssamarbeid, og utfordringer knyttet til studentmotivasjon og strykprosent. Ved biovitenskap finnes gode økonomiske og pedagogiske ressurser, ledelsesfokus på utdanning, og arenaer for kommunikasjon og internopplæring. Studien viser at Redesignprosjektet hadde investert for lite ressurser i de første to stegene i redesignprosessen, noe som skapte større vansker i engelsk enn i biologisk fagmiljø, på grunn av ulike forutsetninger. Oppsummert viser studien at gode utviklingsprosesser i høyere utdanning krever et kollegialt fellesskap hvor ansatte blir hørt, utvikler tillit og motiveres til å lære hvordan de skal skape endringer de selv er interessert i.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22410
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.title«Det er kanskje sånn vi alltid har vært på universitetet.» En kvalitativ studie av pedagogisk endringsarbeid i to akademiske fagmiljøeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)