dc.contributor.advisor | Breivik, Jens | |
dc.contributor.author | Schei, Odin Monrad | |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T21:46:42Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T21:46:42Z | |
dc.date.issued | 2021-05-16 | |
dc.description.abstract | Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning (2016-2017) påpekte en rekke pedagogiske utfordringer i norsk høyere utdanning. Ved Universitetet i Bergen er fagmiljøene for engelsk og biovitenskap piloter i et redesignprosjekt, hvor undervisere lærer pedagogisk teori og videreutvikler bachelorprogrammene sine. Med støtte fra et pedagogisk ressurssenter, UiB læringslab, gjennomfører fagmiljøene åtte spesifiserte utviklingssteg i løpet av ca. tre år. Problemstillingen for dette forskningsprosjektet er: Hvilke forhold hemmer og fremmer pedagogiske utviklingsprosesser i universitetsmiljøer som videreutvikler bachelorprogrammene sine? Gjennom intervjuer av undervisere belyses a) hvilke tilnærminger fagmiljøene har til oppgaver og utfordringer knyttet til undervisning, og b) hvordan underviserne har opplevd redesignprosjektet. Tematisk analyse viste at de to fagmiljøene var på forskjellige stadier av pedagogisk fornying da redesignprosjektet startet. Engelsk fagmiljø er preget av relativ stillstand, lite undervisningssamarbeid, og utfordringer knyttet til studentmotivasjon og strykprosent. Ved biovitenskap finnes gode økonomiske og pedagogiske ressurser, ledelsesfokus på utdanning, og arenaer for kommunikasjon og internopplæring. Studien viser at Redesignprosjektet hadde investert for lite ressurser i de første to stegene i redesignprosessen, noe som skapte større vansker i engelsk enn i biologisk fagmiljø, på grunn av ulike forutsetninger. Oppsummert viser studien at gode utviklingsprosesser i høyere utdanning krever et kollegialt fellesskap hvor ansatte blir hørt, utvikler tillit og motiveres til å lære hvordan de skal skape endringer de selv er interessert i. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22410 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | «Det er kanskje sånn vi alltid har vært på universitetet.» En kvalitativ studie av pedagogisk endringsarbeid i to akademiske fagmiljøer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |