Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlomstervik, Ingvild
dc.contributor.advisorOlsen, Svein Ottar
dc.contributor.authorAkerø, Carla Benedicte
dc.contributor.authorLund, Preben
dc.date.accessioned2021-09-16T21:56:09Z
dc.date.available2021-09-16T21:56:09Z
dc.date.issued2021-05-28
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke hva som påvirker intensjonen til å feriere i Norge. Dette gjøres ved å undersøke holdninger, sosiale normer og oppfattet atferdskontroll som inngår i det teoretiske rammeverket Theory of Planned Behaviour (Ajzen, 1991). Rammeverket er videre utvidet med variabler som kan bidra ytterligere til å forklare bakenforliggende aspekter ved holdning og oppfattet atferdskontroll; individuelle verdier, destination image samt ressurser og barrierer. Som en kontrast er intensjon til å feriere i utlandet lagt til for å belyse en potensiell sammenheng mellom ferie i Norge og ferie i utlandet. I tillegg brukes kontrasten til å undersøke hvilken av intensjonene som sterkest bidrar til ferieglede, en fasett av livskvalitet (Richards, 1999). Resultatene viser at feriegleden påvirkes sterkere av intensjonen til å feriere i Norge enn intensjonen til å feriere i utlandet. De viser også at det er den deskriptive normen som forklarer intensjon til å feriere i Norge sterkest etterfulgt av holdninger. Bærekraft, værforhold, aktivitetstilbud og naturlandskap påvirker holdningene til å ferie i Norge. Bekvemmelighet, verdi for pengene og risiko påvirker den oppfattede atferdskontrollen for intensjon til å feriere i Norge. Intensjon til å feriere i utlandet viste seg å ikke ha noen signifikant påvirkning på intensjon til å feriere i Norge. Resultatene gir nyttig informasjon til markedsførere og vil være bidragsytende for reiselivsnæringens utvikling av strategi fremover relatert til norsk turisme. En sammenligning av to ulike feriemål er en metodisk nytteverdi i en opplevelsesøkonomisk tilnærming, som er forsket lite på, men svært dagsaktuelt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22568
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleIntensjon til å feriere i Norge - Betydningen holdninger, sosiale normer, ressurser og barrierer har for forbrukeren under en pandemien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)