Merkevarebygging av bærekraftige matdestinasjoner - når mange bekker små gjør en stor å
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22671Date
2021-05-21Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Adolfsen, Ann-KarinAbstract
Sammendrag
Mange destinasjoner i Norge har blitt sertifisert som Bærekraftig reisemål. Denne oppgaven
tar spesielt for seg hvordan serveringsbedrifter og småskala matprodusenter i Lyngenregionen
er integrert i denne satsingen. Jeg har tatt utgangspunkt i guiden «Lokalmatguiden –
Matprodusenter, catering og spisesteder i Lyngenfjord-regionen» (visit-lyngenfjord.com,
2021) og gjort undersøkelser i bedrifter i regionen for å finne ut hvordan den fungerer i
praksis. Jeg har sett på hvordan bedriftene jobber med egen og felles merkevarebygging i
forhold til satsningen omkring bærekraftig mat og drikke. Jeg har også sett på hvordan
samarbeidet mellom lokale mat- og drikkeprodusenter utartes i regionen. Det har blitt benyttet
en sosialkonstruktivistisk refleksiv og abduktiv metodologi (Alvesson og Sköldberg, 2017).
Intervjuene har tatt utgangspunkt i Lokalmatguiden, samt teoretisk rammeverk knyttet til
Aaker’s (1991) Brand Equity og Kamfjord’s (2019) Helhetlige reiselivsprodukt. Gjennom
arbeidet mitt viser jeg at mye arbeid gjenstår før bedriftene i Lyngenfjordregionen føler de er
en integrert del av den regionale satsingen på bærekraftig mat og drikke. Bedriftene jeg har
jobbet med har også konkrete ideer om hva som skal til, men da må arbeidet snus «bottomup
»
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: