dc.contributor.advisor | Hetland, Audun | |
dc.contributor.advisor | Pfuhl, Gerit | |
dc.contributor.author | Andersen, Mitra Hofgaard | |
dc.contributor.author | Bjerkan, Stine Angelica | |
dc.contributor.author | Jenssen, Jan Petter | |
dc.date.accessioned | 2021-12-17T08:10:21Z | |
dc.date.available | 2021-12-17T08:10:21Z | |
dc.date.issued | 2020-12-15 | |
dc.description.abstract | Det sies at vi best lærer av våre feil. Hvis man ved høyrisikoaktiviteter som skikjøring i skredterreng lærer best ved å faktisk oppleve en ulykke vil det kunne få alvorlige konsekvenser. Likevel viste studie til Mannberg, Hetland og Pfuhl (2020) at 38% av de som har opplevd snøskredulykke blir tatt gjentatte ganger. Hva lærer vi etter en snøskredulykke? Denne studien hadde fire forskningsspørsmål: 1) vil det å bli påmint din snøskredulykke endre din risikovurdering? 2) har erfaring med snøskred gjort deg mer forsiktig? 3) kan det å forestille seg å ha opplevd en snøskredulykke føre til lignende holdninger som de som har opplevd det? og 4) er alvorlighetsgraden av en snøskredulykke relatert til sensasjonssøking? Et spørreskjema ble utarbeidet der deltakere (N = 401) med og uten snøskrederfaring fikk bedømme ulike snøskred-scenarioer på to tidspunkter (før og etter påminnelse av egen snøskredulykke). Deltakerne ble også spurt hvordan ulykken har påvirket dem, og for de uten snøskrederfaring å forestille seg konsekvensene av å ha blitt utsatt. Hypotesen vår var at deltakerne med snøskrederfaring ville endre risikovurdering/atferd til å bli mer forsiktig. Funnene viste at alle gruppene vurderte scenarioene som mindre farlig etter påminnelse. I tillegg anga deltakerne som ikke hadde opplevd en snøskredulykke å bli mer forsiktige etter en ulykke. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/23427 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PSY-2901 | |
dc.subject | snøskred | en_US |
dc.subject | læring | en_US |
dc.subject | kontrafaktisk tenkning | en_US |
dc.subject | risikotilbøyelighet | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.title | Læring av erfaring med snøskredulykke | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |