I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23676Dato
2021-10-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Davidsen, Amalie FredheimSammendrag
I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det påvirke elevenes påfølgende faglige motivasjon?
Formålet med studien er å danne en forståelse ut fra elevers perspektiv. Jeg søkte derfor kontakt med seks studiespesialiserende elever, som var villige til å la seg intervjue. Elevenes opplevelse av faglige nederlag og deres opplevelse av påfølgende faglig motivasjon, ble diskutert gjennom individuelle semistrukturerte intervjuer. Jeg benyttet en tematisk analyseringsmetode for å manuelt analysere datamaterialet. På bakgrunn av det dannet jeg fire hovedtemaer. Disse hovedtemaene var: Evne vs. innsats; prestasjons- og sammenligningskultur; endringer i selvoppfatning og mestringsforventning; behov for endring. Dette var temaer som gikk igjen i alle intervjuene. Disse funnene ble dermed diskutert mot et sosial-kognitivt perspektiv på motivasjon og læring. Dette sosial-kognitive rammeverket hjalp meg å danne en forståelse av elevenes opplevelse av faglige nederlag, og innvirkningen det kan ha på deres påfølgende motivasjonen. Studien viser blant annet at elevene skilte mellom personlige, faglige nederlag og upersonlige, faglige nederlag. De opplevde en forsterkning av faglige nederlag og negative emosjoner relatert til deres oppfatning av en prestasjons- og sammenligningskultur i skolen. Elevene opplyste at faglige nederlag kunne svekke deres selvoppfatning og føre til negative forventninger til mestring. I tillegg førte det til at elevene vurderte egen prestasjon og tiltak for å forbedre prestasjonsresultatene i fremtiden.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: