Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOpdal, Pål Anders
dc.contributor.authorDavidsen, Amalie Fredheim
dc.date.accessioned2022-01-13T06:34:10Z
dc.date.available2022-01-13T06:34:10Z
dc.date.issued2021-10-31en
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det påvirke elevenes påfølgende faglige motivasjon? Formålet med studien er å danne en forståelse ut fra elevers perspektiv. Jeg søkte derfor kontakt med seks studiespesialiserende elever, som var villige til å la seg intervjue. Elevenes opplevelse av faglige nederlag og deres opplevelse av påfølgende faglig motivasjon, ble diskutert gjennom individuelle semistrukturerte intervjuer. Jeg benyttet en tematisk analyseringsmetode for å manuelt analysere datamaterialet. På bakgrunn av det dannet jeg fire hovedtemaer. Disse hovedtemaene var: Evne vs. innsats; prestasjons- og sammenligningskultur; endringer i selvoppfatning og mestringsforventning; behov for endring. Dette var temaer som gikk igjen i alle intervjuene. Disse funnene ble dermed diskutert mot et sosial-kognitivt perspektiv på motivasjon og læring. Dette sosial-kognitive rammeverket hjalp meg å danne en forståelse av elevenes opplevelse av faglige nederlag, og innvirkningen det kan ha på deres påfølgende motivasjonen. Studien viser blant annet at elevene skilte mellom personlige, faglige nederlag og upersonlige, faglige nederlag. De opplevde en forsterkning av faglige nederlag og negative emosjoner relatert til deres oppfatning av en prestasjons- og sammenligningskultur i skolen. Elevene opplyste at faglige nederlag kunne svekke deres selvoppfatning og føre til negative forventninger til mestring. I tillegg førte det til at elevene vurderte egen prestasjon og tiltak for å forbedre prestasjonsresultatene i fremtiden.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23676
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.titleI møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)