Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrønhaug, Kjell
dc.contributor.authorOttesen, Geir Grundvåg
dc.date.accessioned2010-07-02T10:39:22Z
dc.date.available2010-07-02T10:39:22Z
dc.date.issued2001-11-23
dc.description.abstractOttesens doktorgrad fokuserer på hva det innebærer å være markedsorientert for bedrifter i fiskerinæringen. I næringsmessige debatter blir det ofte påpekt at norsk fiskeindustri må bli mer markedsorientert. Mens begrepet markedsorientering har blitt et moteord som brukes av både politikere og næringsliv, blir det sjelden klargjort hva dette innebærer. Resultatene fra avhandlingen avdekker hvordan bedriftene i denne industrien praktiserer markedsorientering. Avhandlingen viser at dette til dels skiller seg fra hva som er etablerte oppfatninger i faglitteraturen. I faglitteraturen fremheves det for eksempel at markedsorientering innebærer analyse av hva individuelle konkurrenter foretar seg i markedene. Men i fiskerinæringa ser en i liten grad på bestemte konkurrenter. Dette skyldes at det ofte er så mange aktører at en ikke har kapasitet til å analysere hva disse foretar seg i markedene. Slik analyse er heller ikke særlig relevant fordi sjømatmarkeder gjerne er globale, med så mange tilbydere at hver enkelt har liten eller ingen betydning. Aktørene i fiskeindustrien forsøker i stedet å forstå hvordan de ulike markedene fungerer, slik at de kan forutse hvor de kan få mest igjen for produktene sine. Mange av bedriftslederne forstår markedsdynamikken svært godt. Men for å komme inn med de rette produkter på riktig tidspunkt i de riktige markedene, er det i tillegg avgjørende med inngående kunnskap om råstoffet. Eksempelvis må en forholde seg til flere fiskearter med forskjellige kvaliteter gjennom året. Avhandlingen viser at mange bedrifter har imponerende kunnskaper om hvordan de, med utgangspunkt i usikker tilgang på råstoff, skal tilpasse seg markedet - de er med andre ord svært markedsorientert.
dc.format.extent1657601 bytes
dc.format.extent396990 bytes
dc.format.extent166189 bytes
dc.format.extent197701 bytes
dc.format.extent136581 bytes
dc.format.extent169442 bytes
dc.format.extent171263 bytes
dc.format.extent172456 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.isbn82-91086-25-7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2513
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2260
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2001 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.titleUnderstanding and practising market orientation : exploring how managers cope in turbulent environmentsen
dc.typeDoctoral thesisen
dc.typeDoktorgradsavhandlingen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)