Show simple item record

dc.contributor.advisorRuiz Pareja, Raquel
dc.contributor.authorWikran, Erika Lovise
dc.date.accessioned2022-06-03T05:35:16Z
dc.date.available2022-06-03T05:35:16Z
dc.date.issued2022-05-14en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie der kvalitativ og kvantitativ metode utfyller hverandre i en feilanalyse av fem norske spanskelevers prestasjoner i verbbøyninger i den spanske fortidsformen pretérito indefinido. Studien har en morfologisk-didaktisk tilnærming der morfologiens rolle i fremmedspråksundervisningen belyses, med et mål om å finne ut hvordan man kan anvende morfologisk analyse i didaktikken for å lette innlæringen av pretérito indefinido blant norske spanskelever. Grammatikken har tradisjonelt sett hatt en hovedrolle i fremmedspråksundervisningen, men med nyere tids fokus på mening og bruk av språket er ikke presisjon og korrekt språk like høyt prioritert. Derimot er grammatikkens struktur, og dermed grammatikkundervisningen, uunnværlig for en spontan bruk av fremmedspråket, og i elevenes møter med grammatiske utfordringer kan det å anvende morfologisk analyse i den didaktiske metoden være med på å gjenoppfinne og forenkle innlæringen av spansk grammatikk. Med morfologi som grunnlag gjennomførte de fem elevene, på nivå II, flere prøver der de ble testet i verbbøyningene i pretérito indefinido. Av resultatene fremkommer det at elevene hadde ulikt utbytte av grammatikkundervisningen, som er å forvente, men også at de generelt sett viser en tendens til å begå flere feil i enkelte kategorier enn i andre. Blant annet er det tydelig at samsvarsbøyning og rettskriving representerer betydelige utfordringer. I tillegg sliter de med å svare på oppgavene, i frykt for å svare feil, en ikke uvanlig tendens innenfor fremmedspråksfag. Alt sett under ett er det likevel progresjon blant elevene, og morfologi i undervisningen har vist seg å være gunstig, da spesielt i en undervisningsmetode der grammatikk står tilnærmet sidestilt med meningsinnholdet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25359
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSPA-3982
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Spansk språk: 026en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Spanish language: 026en_US
dc.subjectPretérito indefinidoen_US
dc.subjectMorfologien_US
dc.subjectFeilanalyseen_US
dc.subjectAndrespråkstilegnelseen_US
dc.subjectFremmedspråksdidaktikken_US
dc.titleLa enseñanza morfológica del pretérito indefinido en español: Un análisis de errores aplicado a alumnos noruegosen_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)