Las funciones informativas – ¿Para qué, cómo y cuándo enseñar a los alumnos noruegos sobre el orden de palabras y las funciones informativas en español?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25433Date
2022-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Grøneng, Silje MarieAbstract
Spansk har blitt et populært valgfag i norsk skole. Eksamensresultater tyder likevel på at flere elever ikke oppnår kompetansemålene for opplæringen, samtidig som undersøkelser har vist at spanskelevene er de som er minst motiverte i arbeidet med målspråket. Grunnene til dette kan være flere. Min hypotese er at kjennskap til spansk ordstilling og informasjonsstruktur kan fungere som en læringsstrategi i elevenes arbeid med målspråket, samtidig som en introduksjon til temaet vil kunne bedre kvaliteten på interaksjonen og kommunikasjonen til elevene. Problemstillingen er som følger: Hvorfor, hvordan og når lære norske elever om spansk ordstilling og informasjonsstruktur?
Målet med oppgaven er å utvikle oppgaver og aktiviteter, lærerveiledninger og fasiter til arbeidet med temaet innenfor norsk klasseromsundervisning. Fordi temaet aldri før har blitt undersøkt innen norsk kontekst brukes det en komparativ-konstrativ metode for å analysere likheter og forskjeller mellom elevenes morsmål (norsk) og målspråk (spansk). Fordi engelsk er det offisielle andrespråket i norsk utdanningskontekst undersøkes også likheter og forskjeller mellom det engelske og spanske språket. Med utgangspunkt i didaktisk teori om språklæring, samt resultater fra den komparativ-konstrative analysen utvikles det til slutt oppgaver og aktiviteter for å bøte på de forutsatte vanskene norske elever kan ha i arbeidet med spansk ordstilling og informasjonsstruktur.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: