dc.contributor.advisor | Wara, Tatiana | |
dc.contributor.author | Leikvoll, Marte Stokset | |
dc.date.accessioned | 2022-08-11T06:30:25Z | |
dc.date.available | 2022-08-11T06:30:25Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | en |
dc.description.abstract | Med bakgrunn i målsettingen for norsk utdanningspolitikk om å utvikle elevenes interkulturelle kompetanse er hensikten med dette forskningsprosjektet å undersøke hvilken begrepsforståelse og erfaringer/utfordringer nyutdannede lærere har med begrepet interkulturell kompetanse. For å finne svar på studiens problemstilling har jeg utformet tre forskningsspørsmål:
• Hvilken forståelse av begrepet interkulturell kompetanse har nyutdannede lærere?
• Hvilke erfaringer og utfordringer har de opplevd i det flerkulturelle klasserommet?
• Hvordan opplevde de fokuset på interkulturell kompetanse i lærerutdanninga?
Jeg har foretatt kvalitative semistrukturerte intervju av fem nyutdannede lærere, og satt igjen med et innholdsrikt datamateriale som ga meg verdifull informasjon om hvordan interkulturell kompetanse forstås og utvikles i utdanning og i praksis. Materialet er analysert med en stegvis deduktiv-induktiv metode, og tolket i lys av styringsdokumenter for norsk utdanningspolitikk, samt teorier om interkulturell kompetanse og Jakob Meløes begrepstrilogi om det kyndige, ukyndige og døde blikket. Funnene i studien støtter seg til tidligere forskning som viser at begreper om mangfold og kultur i læreplaner kan oppleves svevende og lite konkret, samt at arbeidet med utvikling av interkulturelle kompetanse må i større grad systematiseres og i mindre grad overlates til skolens og lærerens skjønn. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26118 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | Interkulturell kompetanse | en_US |
dc.subject | mangfold | en_US |
dc.subject | LK20 | en_US |
dc.subject | interkulturell undervisning | en_US |
dc.subject | flerkulturelle klasserom | en_US |
dc.subject | Jakob Meløe | en_US |
dc.subject | lærerutdanning | en_US |
dc.title | Interkulturell kompetanse hos nyutdannede lærere: begrepsforståelse og erfaringer | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |