Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWara, Tatiana
dc.contributor.authorLeikvoll, Marte Stokset
dc.date.accessioned2022-08-11T06:30:25Z
dc.date.available2022-08-11T06:30:25Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractMed bakgrunn i målsettingen for norsk utdanningspolitikk om å utvikle elevenes interkulturelle kompetanse er hensikten med dette forskningsprosjektet å undersøke hvilken begrepsforståelse og erfaringer/utfordringer nyutdannede lærere har med begrepet interkulturell kompetanse. For å finne svar på studiens problemstilling har jeg utformet tre forskningsspørsmål: • Hvilken forståelse av begrepet interkulturell kompetanse har nyutdannede lærere? • Hvilke erfaringer og utfordringer har de opplevd i det flerkulturelle klasserommet? • Hvordan opplevde de fokuset på interkulturell kompetanse i lærerutdanninga? Jeg har foretatt kvalitative semistrukturerte intervju av fem nyutdannede lærere, og satt igjen med et innholdsrikt datamateriale som ga meg verdifull informasjon om hvordan interkulturell kompetanse forstås og utvikles i utdanning og i praksis. Materialet er analysert med en stegvis deduktiv-induktiv metode, og tolket i lys av styringsdokumenter for norsk utdanningspolitikk, samt teorier om interkulturell kompetanse og Jakob Meløes begrepstrilogi om det kyndige, ukyndige og døde blikket. Funnene i studien støtter seg til tidligere forskning som viser at begreper om mangfold og kultur i læreplaner kan oppleves svevende og lite konkret, samt at arbeidet med utvikling av interkulturelle kompetanse må i større grad systematiseres og i mindre grad overlates til skolens og lærerens skjønn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26118
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectInterkulturell kompetanseen_US
dc.subjectmangfolden_US
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectinterkulturell undervisningen_US
dc.subjectflerkulturelle klasseromen_US
dc.subjectJakob Meløeen_US
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.titleInterkulturell kompetanse hos nyutdannede lærere: begrepsforståelse og erfaringeren_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)