dc.contributor.advisor | Larsen, Kenneth | |
dc.contributor.author | Rønneberg, Tor-Egil | |
dc.date.accessioned | 2022-08-15T14:56:48Z | |
dc.date.available | 2022-08-15T14:56:48Z | |
dc.date.issued | 2022-06-07 | |
dc.description.abstract | <p>Jeg skal belyse og nyansere om, ulik overgangspraksis påvirker elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? Problemstillingen blir belyst gjennom et kvalitativt forskningsdesign. Det er gjennomført semistrukturerte intervju og caseobservasjon. Utvalget bestod av profesjonelle informanter med erfaring fra overganger for elever med enkeltvedtak og foresatte til elever med enkeltvedtak.
<p>Forskningen skal belyse om det norske utdanningssystemet, fra Kunnskapsdepartementet (KD) og ned til den enkelte skolefritidsordning (SFO) assistent og pedagogisk personal i skole og barnehage, er tilrettelagt og klart for elever med enkeltvedtak som har behov for ekstra ressurser og tilrettelegging. Forskningen skal belyse og nyansere hvilke elementer som påvirker om overganger blir sømløs eller skaper tilbakefall hos elevene det angår. Det teoretiske rammeverket til forskningen baserer seg på retningslinjer fra nasjonale myndigheter.
<p>Jeg skal gjøre intervju med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT), Barnehabiliteringen og en lærer og rådgiver på videregående skole. Lærerinformanten har jobbet en årrekke med å ta imot elever med enkeltvedtak fra ungdomsskolen til videregående skole. I tillegg har jeg to pårørende til elever med enkeltvedtak som informanter. De skal og belyse relevante opplevelser og erfaringer med overganger.
<p>Jeg skal beskrive case om en overgang fra ungdomsskole til videregående skole og hvordan den overgangen påvirket eleven med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring første skoledag etter overgang til nytt utdanningsnivå. Eleven har autisme og viser utagerende atferd.
<p>Samtlige informanter har opplevd både overganger som har medført at læring har startet dag en på ny skole og overganger der det gikk skikkelig galt. De har erfart at ulik overgangspraksis kan påvirke mulighetene for elever med enkeltvedtak å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå.
<p>På bakgrunn av dette skal jeg belyse om nasjonale føringer for overgangspraksis for elver med enkeltvedtak sammenfaller eller avviker med det jeg har erfart om overganger fra mine jobber med elevgruppen. Så skal jeg belyse om nasjonale føringer sammenfaller med hva forskning sier om tema. Til slutt skal jeg belyse om nasjonale føringer, empiri, forskning og informantenes svar sammenfaller. Da er det spennende å se om det eksisterer felles forståelse mellom profesjonelle i skole og institusjoner som for eksempel PPT, Barnehabiliteringen og skoleledelse har lik forståelse av nasjonale føringer og praktiserer dem likt. Og om pårørende har opplevd felles forståelse mellom utdanningsnivå deres barn har hatt overgang mellom. Intervjuguiden vil føre til at jeg kan belyse om informantene opplever at det eksiterer god og dårlig overgangspraksis, og i hvilke elementer de hevder påvirker om overganger blir god eller dårlig. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26197 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | pedagogikk 3900 | en_US |
dc.subject | Overganger, elever med enkeltvedtak, ansvarsgruppe, samtykke, informasjonsflyt, Kunnskapsdepartementet sine retningslinjer for overganger, felles forståelse, gode overganger, dårlige overganger. | en_US |
dc.title | Overganger for elever med enkeltvedtak. Kan ulik overgangspraksis påvirke elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |