dc.contributor.advisor | Wester, Misse | |
dc.contributor.author | Hansen, Tor-Martin Kræmer | |
dc.date.accessioned | 2022-09-02T04:22:17Z | |
dc.date.available | 2022-09-02T04:22:17Z | |
dc.date.issued | 2022-05-31 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hva som skaper og påvirker sikkerhetskulturen i Kystverket og hvilke tiltak som kan føre til forbedringer av sikkerhetskulturen. Interessen for sikkerhetskultur skjøt fart i løpet av 1980-tallet, og kan sees på som deler av den «kulturelle vendingen» som skjedde innenfor organisasjonsforskningsfeltet på denne tiden (Kongsvik, 2013, s. 110). For å forstå sikkerhetskultur er det viktig at man vet hvordan en kultur skapes og påvirkes, samt hvilke komponenter som er nødvendig for å bygge en god sikkerhetskultur (Reason, 1997, s. 195). Risiko og risikostyring er temaer som inngår i arbeidet til Kystverket og er noe de ansatte må tenke på daglig. Individer har forskjellige forhold til risiko og ulike risikopersepsjoner, det er derfor viktig å ha en sikkerhetskultur som ikke lar individuelle forskjeller komme ut av kontroll og påvirke sikkerhetskulturen negativt (Eid & Johnsen, 2018, s. 100).
På bakgrunn av dette er følgende problemstilling utarbeidet: Hva skaper og påvirker sikkerhetskulturen i Kystverket og hvilke tiltak kan føre til forbedring av sikkerhetskulturen? For å svare på dette er det utarbeidet tre forskningsspørsmål som tar for seg forståelse og skapelse av sikkerhetskultur, hva som påvirker sikkerhetskulturen og hva som kan forbedre sikkerhetskulturen. Oppgaven er en kvalitativ case-studie der empiri er hentet inn gjennom telefonintervju av ni respondenter på tre forskjellige fartøy fra Kystverket. Oppgaven konkluderer med at det eksisterer høy kompetanse blant de ansatte og at sikkerhetskulturen om bord på fartøyene er relativt god, men at det finnes mangler på enkelte områder som kan forbedres. Områder som burde sees nærmere på av Kystverket og forbedres er opplæring, avvikssystemet og bruk av verneutstyr. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26538 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SVF-3920 | |
dc.subject | SVF-3920 Masteroppgave i samfunnssikkerhet | en_US |
dc.subject | Samfunnssikkerhet | en_US |
dc.subject | SVF-3920 Masteroppgave i samfunnssikkerhet | en_US |
dc.subject | Sikkerhetskultur | en_US |
dc.subject | SVF-3920 Masteroppgave i samfunnssikkerhet | en_US |
dc.subject | Kystverket | en_US |
dc.title | Sikkerhetskultur på Kystverkets fartøy | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |