dc.contributor.advisor | Karlsen, Solveig | |
dc.contributor.advisor | Olufsen, Magne | |
dc.contributor.author | Arneberg, Siri Outzen | |
dc.date.accessioned | 2022-09-02T06:06:33Z | |
dc.date.available | 2022-09-02T06:06:33Z | |
dc.date.issued | 2021-10-30 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er skrevet med interesse for lærerrollen og fagformidling som utgangspunkt. Oppgaven har som hensikt å øke leserens bevissthet rundt det fagspesifikke språket i naturfag, og hvilken konsekvens dette språket har for læring i naturfag. Det er også et ønske at oppgaven kan være et didaktisk bidrag til hvordan man kan legge til rette for elevenes fagspråklige utvikling, og følgelig deres forståelse i faget.
Denne studien er utført i samarbeid med LISSI-prosjektet, som forsker på naturfagundervisningen som blir gitt i norske klasserom. En kvalitativ videostudie er benyttet for å gå i dybden på tre undervisningstimer om kjemi, med et ønske om å belyse en lærers undervisningsstrategiers ser ut til å fremme elevenes forståelse av kjemibegreper. I analysen av tre undervisningstimer er rammeverket «pedagogiske koblinger» av Scott et al. (2011) benyttet for å undersøke læringsstrategier som skal fremme begrepsforståelse. Rammeverket «fra ord til begrep» av Haug & Ødegaard (2014) er videre benyttet for undersøke elevenes begrepsforståelse.
Hovedfunnene viser at læreren fremmer elevenes forståelse av kjemifaglige begreper ved blant annet å ta utgangspunkt i elevenes erfaring knyttet til kjemisk begreper fra deres hverdag. Hun oppfordrer også elevene til å bruke det naturfaglige språket ved å legge opp til mange diskusjoner, både gruppediskusjoner og helklassesamtale. Under gruppediskusjonene fungerer læreren som stilas for elevene ved å oppsøke alle gruppene og støtte dem i å utvide deres forståelse ved å be dem argumentere for sine svar. Læreren understreker også eksplisitt at elevene skal bruke fagbegreper og faguttrykk i sine argumenter. Funnen viser videre at læreren legger også opp til ulike aktiviteter i timene og bruker blant annet demonstrasjonsforsøk og lab- arbeid som gir elevene mange assosiasjoner til begrepene og følgelig fremmer deres begrepsforståelse. I tillegg lar hun elevene arbeide med språkfokuserte oppgaver. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26586 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | KJE-3907 | |
dc.subject | Kjemididaktikk | en_US |
dc.title | Begrepslæring i naturfag: En kvalitativ casestudie av en lærers strategier for å fremme læring av kjemifaglige begreper i ungdomskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | |
dc.type | Mastergradsoppgave | |