Show simple item record

dc.contributor.advisorVespestad, May Kristin
dc.contributor.authorBergvik, Sandra
dc.contributor.authorHolte, Anne Gullholm
dc.date.accessioned2022-09-06T12:11:41Z
dc.date.available2022-09-06T12:11:41Z
dc.date.issued2022-05-24
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om mellomledernes opplevelse av kommunikasjon og samhandling med minoritetsspråklige arbeidstakere. De siste tiårene har norske arbeidsplasser fått et stadig større innslag av ansatte med et annet morsmål enn norsk. Dette påvirker arbeidshverdagen og skaper kommunikasjonsmessige utfordringer. Målet for oppgaven har vært å bidra til økt forståelse av hvordan mellomledere opplever kommunikasjon og samhandling, innenfor økonomiske og administrative arbeidsplasser. Bakgrunnen er et ønske om å bidra til økt kunnskap og bevissthet knyttet til kommunikasjonsmessige utfordringer, som på sikt kan legge til rette for enda bedre integrering av minoritetsspråklige arbeidstakere. Kommunikasjon handler om å sende, motta og tolke et budskap. Det beskrives som et virkemiddel for å lære og det regulerer atferd. Kommunikasjon omtales som hjørnesteinen for samhandling. Ulik kulturell bakgrunn og språk er faktorer som forventes å påvirke kommunikasjonen og samhandlingen. Vi har gjennomført et casestudie, med bruk av kvalitativ forskningsstrategi og analyse. Undersøkelsen ble gjennomført gjennom to fokusgruppeintervjuer, med til sammen syv mellomledere. Alle har flere års erfaring med temaet, og anses som egnet til å belyse problemstillingen vår. Funnene viser at mellomlederne opplever at det oppstår misforståelser grunnet kommunikasjonsmessige utfordringer. I vår studie er det én faktor som trekkes frem umiddelbart av informantene; nemlig språket. Uten at det spørres direkte om dette i starten av intervjuene, blir språk beskrevet som den største utfordringen. Det gjelder i hovedsak det muntlige språket, men også den skriftlige språkbeherskelsen kan skape utfordringer. Kulturell bakgrunn bidrar også til å skape utfordringer med kommunikasjon og samhandling, men trekkes i mindre grad frem som en kilde til kommunikasjonsmessige utfordringer, enn det tidligere forskning og teori tilsier. De minoritetsspråklige arbeidstakerne beskrives som dyktige, med god faglig innsikt. Nåløyet for å få jobb på en økonomisk/administrativ arbeidsplass er trangt, noe som kan være en del av forklaringen på at det er noe færre kommunikasjonsmessige utfordringene enn forventet. Det fremgår tydelig av undersøkelsen at det til tross for kommunikasjonsmessige utfordringer, er positivt med mangfold på arbeidsplassen. Mellomlederne ønsker å bidra til at de kommunikasjonsmessige utfordringene reduseres, slik at de positive effektene øker for både den enkelte arbeidstakeren, arbeidsplassen og samfunnet som helhet.en_US
dc.description.abstractNøkkelord: kommunikasjon, samhandling, minoritetsspråklige, arbeidstakere, språken_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26672
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleKommunikasjon og samhandling på arbeidsplasser med minoritetsspråklige ansatte. En studie av mellomlederes perspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)