dc.contributor.advisor | Johansen, Åse Mette | |
dc.contributor.advisor | Sollid, Hilde | |
dc.contributor.author | Fossli, Sofie Pernille Nilsen | |
dc.date.accessioned | 2022-10-11T05:34:50Z | |
dc.date.available | 2022-10-11T05:34:50Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | en |
dc.description.abstract | Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For å finne ut av dette, har jeg intervjuet fire elever på en videregående skole, og jeg har hatt som mål å undersøke følgende forskningsspørsmål:
1. Hva legger elevene i begrepene samisk tematikk, samisk innhold og det samiske? Og synes elevene det er viktig med samisk innhold i norskfaget?
2. Hvilke opplevelser, tanker, meninger og erfaringer har elevene omkring samisk innhold i norskundervisninga?
Det teoretiske grunnlaget i studien min er på mange måter todelt. Jeg har behøvd teori om skolen som fenomen, og teori om individet som fenomen, for å kunne belyse elevperspektivet i møte med samisk tematikk i norskfaget og skolen. Det teoretiske perspektivet jeg presenterer i avhandlingen, tar for seg forskning om urfolk og urfolkstematikk i skolen, teori om kritisk mangfoldskompetanse og postkoloniale perspektiver, i tillegg til teori om dybdelæring. For å belyse elevperspektivet, er også teori om identitet, sted og stedstilhørighet, og teori om stereotypisering med. I tillegg er samenes historie og samisk innhold i skole og planverk holdepunkter for analysen min.
Analysen av funnene mine viser at elevene erfarer at undervisningen om samisk tematikk i norskfaget er forholdsvis repetitiv og grunnleggende. Elevene virker å ville komme i dybden av tematikken, og føler seg klar for dette. De uttrykker et ønske om perspektivutvidelse, og vil gjerne lære mer om den samiske kulturen, og mer om hvordan samer i dag lever, og hvordan det samiske samfunnet er. Elevene har også erfaringer med at undervisningen enkelte ganger treffer, og beskriver da undervisningsopplegg hvor man har greid å komme mer i dybden. De trekker spesielt frem tilfeller hvor man har fått et «innenfra-perspektiv» på samisk kultur, levesett og samfunn. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27011 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3982 | |
dc.subject | norskfaget | en_US |
dc.subject | samisk | en_US |
dc.subject | elevperspektiv | en_US |
dc.subject | dybdelæring | en_US |
dc.subject | urfolk | en_US |
dc.subject | postkoloniale perspektiver | en_US |
dc.subject | kritisk mangfoldskompetanse | en_US |
dc.title | «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |