Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrete Sandaunet, Anne
dc.contributor.authorImenickas, Juozas
dc.date.accessioned2022-10-20T05:48:15Z
dc.date.available2022-10-20T05:48:15Z
dc.date.issued2022-05-31en
dc.description.abstractDenne studien ser på fenomenet digitalisering i utelivsbransjen, med den hensikt om å gi økt kunnskap om de digitale løsningene i utelivsbransjen og hvordan de tas i bruk. Utelivsbransjen i denne konteksten har vi holdt til henholdsvis restauranter og barer. Digitalisering er et fenomen som blir stadig viktigere i vår og organisasjoners hverdag, og kan skape positive effekter for organisasjonen i form av tidsbesparelser og økt ressursutnyttelse. Utelivsbransjen har tidligere vært lite forsket på knyttet til digitalisering og blir sett på som lite orientert knyttet til digitale løsninger (Oronsky & Chathoth, 2007). På bakgrunn av fenomenets økende viktighet i dagens samfunn, fant vi det interessant å ta for oss å belyse dette fenomenet i vår studie. Dette har vi gjort gjennom å rekruttere ledere ved ulike organisasjoner lokalt, og gjennomførte kvalitative intervjuer med seks informanter, våren 2022. For å forstå hvordan organisasjonene tar i bruk digitale løsninger har vi valgt å ta i bruk Weick (1995) teori om sensemaking for å tilføye mening til hvordan organisasjonene oppfatter sine omgivelser. Basert på tidligere forskning fant vi at organisasjonsstruktur- og kultur var sentrale aspekter ved en organisasjon og som kunne påvirke hvordan organisasjonene tar i bruk digitale løsninger. Derfor har vi i denne oppgaven benyttet oss av elementene. Resultatet av studien viser til at organisasjoners struktur og kultur likegyldig påvirker valg og for hvordan de digitale løsningene er tatt i bruk i utelivsbransjen. Det blir rettet et større fokus mot å beholde visse elementer av driften, kontra hva som kan forbedres når nye løsninger blir vurdert. Herunder; interaksjon med kunder, autonomi og muligheten til å utnytte kompetansen i organisasjonen. Organisasjoners virkelighetsoppfatning blir gjensidig påvirket av hva de digitale løsningene kan tilføye. Om løsningene oppfattes som negative eller barrieredannende i de ovennevnte delene i organisasjonen, vil det også skape en skepsis mot å ta i bruk digitale løsninger. Studien har bidratt med å øke vår kunnskap om hvordan digitale løsninger tas i bruk i utelivsbransjen. Sensemakingperspektivet har bidratt med å belyse hvorfor bransjen frem til nå har hatt en lavere grad av digitalisering enn andre bransjer. Små organisasjoner kan i tillegg velge vekk digitale løsninger som følge av at det oppleves å være mer tidkrevende for lederen å sette seg inn i dette. Studien viser også til at det er en mangel på digitale løsninger som er tilpasset utelivsbransjen, og som ikke tar hensyn til organisasjonenes behov. Nøkkelord: Digitalisering, sensemaking, organisasjonsstruktur, organisasjonskulturen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27087
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectDigitaliseringen_US
dc.subjectUtelivsbransjenen_US
dc.subjectSensemakingen_US
dc.subjectOrganisasjonsstrukturen_US
dc.subjectOrganisasjonskulturen_US
dc.titleHvordan tas digitale løsninger i bruk i utelivsbransjen?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)