Show simple item record

dc.contributor.advisorHolen, Frank
dc.contributor.authorRingheim, Christer
dc.date.accessioned2022-10-31T08:11:32Z
dc.date.available2022-10-31T08:11:32Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractÅ bli en bedre utgave av seg selv undersøker mulighetene for egenutvikling av lederskap gjennom bruk av refleksjon i endringsarbeid. Statlig styrte krav til roller og oppgaver en skoleleder skal besitte og ønske om kvalitetsutvikling i tjenestetilbud danner konteksten hvor undersøkelsen foregår. Evner skoleledere å ta i bruk refleksjon som hjelpemiddel i stedet for mer formelle tiltak som utdanning og lederutviklingsprogram? Gjennom et kvalitativt forskningsopplegg er fem ledere spurt om sine erfaringer fra et strukturert endringsarbeid i skolen. Funnene er analysert og diskutert opp mot eksisterende teorier om refleksjon og perspektiver på læring. Flere forhold stimulerer til og påvirker til lederens refleksjon. Utdanningsnivå og erfaring bidra på ulike måter til muligheten for refleksjon og lederne griper de mulighetene på ulikt vis. Studien viser til forskjeller på bevisst refleksjon og bevisst bruk av refleksjon for et mer strukturert læringsutbytte. Erfaringene gjennom handlingene til lederne befester seg som ulik læring og settes sammen til ny atferd i nye sammenhenger. Studien kan bidra til å synliggjøre muligheter for hvordan bevisst og strukturert refleksjon kan bidra i landskapet av lederutvikling og lederlæring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27169
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectRefleksjonen_US
dc.subjectReflectionen_US
dc.subjectRefleksiviteten_US
dc.subjectReflextivityen_US
dc.subjectSkoleledelseen_US
dc.subjectSchool leadershipen_US
dc.subjectLederutviklingen_US
dc.subjectLeader developmenten_US
dc.subjectEndringen_US
dc.subjectChangeen_US
dc.titleBli en bedre utgave av seg selven_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)