dc.contributor.advisor | Nilsen, Elin Anita | |
dc.contributor.author | Pettersen, Malin Josefine | |
dc.date.accessioned | 2022-12-12T07:34:03Z | |
dc.date.available | 2022-12-12T07:34:03Z | |
dc.date.issued | 2022-05-31 | |
dc.description.abstract | Tema for studien er kompetanseutvikling. Oppgaven stiller spørsmål til hvordan kompetanseutvikling fungerer som et virkemiddel for å realisere strategi. Dette gjøres ved å undersøke hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i Eide Handel, samt hvilken effekt arbeidet har på virksomhetens evne til å realisere overordnet strategi. Oppgavens problemstilling er derfor:
«Hvordan jobbes det med kompetanseutvikling i Eide Handel for å realisere overordnet virksomhetsstrategi?».
Problemstillingen svares ut gjennom en kvalitativ studie, hvor jeg har innhentet data gjennom syv dybdeintervju av nøkkelpersoner i Eide Handel for å besvare problemstillingen.
For å belyse funnene har jeg et teoretisk rammeverk bestående av teori om ulike dimensjoner ved kompetanseutvikling, som er: kompetansemobilisering, jobbdesign og arbeidsmiljø. Det teoretiske rammeverket består også av teori innenfor strategi, som har hjulpet meg med å få en forståelse av hvor Eide Handels strategi kan plasseres innenfor litteraturen. Med dette teoretiske bakteppet har jeg utformet tre egenkomponerte scenarioer: «fiasko», «hybrid» og «suksess». Hvert scenario representerer ulike koblinger mellom kompetanseutvikling og strategi, som har til hensikt å utlede forventninger knyttet til hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i Eide Handel. Sentrale empiriske funn viser at selv om det gjøres mye bra på kompetanseutvikling, er arbeidet preget av å være tilfeldig og lite planlagt. Det kommer til uttrykk ved at det forekommer store variasjoner innad de ulike dimensjonene, som gjør at ingen funn kan rendyrkes av verken fiasko eller suksess-scenarioet. Det konkluderes derfor med at problemstillingen best forklares av hybrid-scenarioet; en krysning mellom fiasko og suksess.
Nøkkelord: Strategisk HRM, kompetanseutvikling, kompetanse, strategi | en_US |
dc.description | Klarer ikke gjennomføre sak: Failed to perform step 1 in Navigate Stage 'Activate Adobe Reader + Click Center' on page 'Read PDF' - Unable to match any windows with the query terms | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27778 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3902 | |
dc.subject | Samfunnsvitenskap | en_US |
dc.subject | Økonomi | en_US |
dc.title | Kompetanseutvikling som et virkemiddel for å realisere virksomhetsstrategi | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |