dc.contributor.advisor | Moldenæs, Turid | |
dc.contributor.author | Berntzen, Maren | |
dc.date.accessioned | 2022-12-12T07:35:33Z | |
dc.date.available | 2022-12-12T07:35:33Z | |
dc.date.issued | 2022-05-30 | |
dc.description.abstract | I dag er generasjon Z den yngste generasjonen under 30 år på arbeidsmarkedet. Det betyr at generasjonen vil prege arbeidslivet i mange år fremover. Min empiriske undersøkelse er basert på et kvalitativt metodeopplegg i form av fokusgruppeintervjuer. Den ene gruppen består av tre jenter mens den andre gruppen består av tre gutter. Informantene tilhører generasjon Z målt i fødselsår. Generasjonen omfatter mennesker som er født mellom 1995 og 2012. Hensikten med forskningsprosjektet er å besvare følgende problemstilling:
Hvilken lederstil foretrekker generasjon Z, og hva motiverer denne generasjonen i arbeidslivet?
Det teoretiske rammeverket er plukket ut med utgangspunkt i temaer rundt generasjon Z, ledelse og motivasjon. Imidlertid betraktes ledelse og motivasjon som nødvendige temaer å kombinere, særlig innenfor ledelseslitteraturen. Det er vanskelig å forestille seg at ledere som undervurderer effekten av motivasjon klarer å få ansatte til å prestere bedre. Min empiriske undersøkelse trekker i retning av at den fortrukne lederstilen ligner på en karismatisk transformasjonsledelse, men med elementer av autentisk og etisk ledelse. Intervjuobjektene understreker at drømmelederen lykkes med å balansere og veksle mellom ulike roller som er tilpasset den enkelte arbeidssituasjonen. Samtidig viser funnene at generasjon Z ønsker en lederstil som korrelerer med de demokratiske ledelsesideene tuftet på rettferdighet, ærlighet og medbestemmelse.
Gjennom mine intervjuer fant jeg ut av at de mest fremtredende motivasjonsfaktorene var fleksibilitet, trivsel, lønn, varierte arbeidsoppgaver, faglig utvikling, samt vekstmuligheter. Mine forskningsfunn tilsier at generasjonen er mer opptatt av indre enn ytre belønninger. Dette til tross for at de betrakter lønn som en viktig motivasjonsfaktor. Informantene argumenterer for at det blir enklere å prestere bedre i jobbsammenheng, når man er tilfreds med egne arbeidsoppgaver og har gode kollegaer. Likevel poengterer de at bedre arbeidsprestasjoner ofte resulterer i en større økonomisk inntekt. | en_US |
dc.description | Klarer ikke gjennomføre sak: Failed to perform step 1 in Navigate Stage 'Activate Adobe Reader + Click Center' on page 'Read PDF' - Unable to match any windows with the query terms | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27779 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3901 | |
dc.subject | Generasjon Z | en_US |
dc.subject | Ledelse | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.title | Fremtidens arbeidsliv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |