Show simple item record

dc.contributor.advisorBertella, Giovanna
dc.contributor.authorLødding, Martine
dc.contributor.authorJohansen, Johanne Kristine
dc.date.accessioned2022-12-13T10:00:16Z
dc.date.available2022-12-13T10:00:16Z
dc.date.issued2022-06-01
dc.description.abstractEndringer er et svært aktuelt tema i dagens organisasjoner, særlig i bankbransjen som til stadighet står overfor bransjeendringer og teknologiske utviklinger. Det skapes dermed forutsetninger for at ledere evner å gjennomføre en suksessfull endring, som i stor grad kan påvirkes av ansattes holdninger til endringen. Denne oppgaven undersøker hvordan ansatte opplever og forholder seg til endringer i form av endringsvilje. I tillegg undersøkes det hvordan ansatte blir påvirket av endringsagenten og dens lederatferd gjennom problemstillingen «hvordan kan endringsagentens lederatferd påvirke ansattes endringsvilje i Sparebank 1 Nord-Norge?» Dette blir undersøkt gjennom to forskningsspørsmål; FS1: “hvordan påvirker lederen som endringsagent ansattes endringsvilje?” FS2: “hvordan påvirker lederens lederatferd ansattes endringsvilje?”. Studien legger vekt på å undersøke ansattes perspektiv i endringen, som er et noe manglende perspektiv i eksisterende forskning. I presentasjon av lederatferd er det tatt utgangspunkt i oppgaveorientert og relasjonsorientert lederatferd, samt transformasjonsledelse (Bass & Avolio, 1990; Yukl, Gordon og Taber, 2002). Endringsagenten har blitt beskrevet av teori fra Balugun et al. (2016), nivåer av endringsvilje er beskrevet av Coetsees (1999) rammeverk, samt teori fra Balogun et al. (2016). Det er definert fem ulike nivåer av endringsvilje ansatte kan ha i en endring. I tillegg er det undersøkt ulike oppgaver som er viktige i en endringsprosess. Ved bruk av kvalitativ tilnærming og casestudie med to analyseenheter studeres en endringsprosess i Sparebank 1 Nord-Norge. Det er benyttet dybdeintervjuer av to avdelingsledere og syv ansatte for å undersøke sammenhenger mellom rollen som endringsagent, lederatferd og endringsvilje. Studiens hovedfunn er sammenhenger mellom type lederatferd og utførelsen av oppgaver knyttet til rollen som endringsagent. Hvilken lederatferd som identifiseres i størst grad legger grunnlaget for hvor effektivt lederen utfører oppgaver som endringsagent. I denne konteksten var det tydelig at relasjonsorientert ledelse la det mest gunstige grunnlaget for økt endringsvilje. På bakgrunn av denne studienes begrensede overførbarhet kan dette variere mellom ulike kontekster.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27807
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectEndringsviljeen_US
dc.subjectLederatferden_US
dc.subjectOppgaveorientert lederatferden_US
dc.subjectRelasjonsorientert lederatferden_US
dc.subjectTransformasjonsledelseen_US
dc.titleLederes påvirkning på ansattes endringsvilje. En kvalitativ studie av ansatte i endringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)