dc.contributor.advisor | Antonsen, Yngve | |
dc.contributor.author | Marthinsen, Glenn Engedahl | |
dc.date.accessioned | 2023-01-24T06:36:09Z | |
dc.date.available | 2023-01-24T06:36:09Z | |
dc.date.issued | 2022-10-17 | en |
dc.description.abstract | I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer ledere og kolleger har gjort seg ved å arbeide sammen med erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB). TSB er den norske betegnelsen på tjenester som utføres i rus- og avhengighetsbehandling på spesialistnivå. Det betyr at alle informantene i denne undersøkelsen arbeider i rusbehandling som skal fylle krav til helsetjenester på spesialistnivå.
Det har i Norge vært en målsetting å øke bruken av erfaringskompetanse i tjenestene til spesialisthelsetjenesten og frivilligheten. Jeg har undersøkt hvilken pedagogisk nytteverdi informantene opplever at disse erfaringsmedarbeiderne bringer med seg inn det tverrfaglige arbeidet. I denne kvalitative masteroppgaven har jeg benyttet meg av semistrukturert personlig intervju av tilsammen ti informanter og benyttet refleksiv tematisk analyse av data.
Studien viser at ledere og kolleger opplever at erfaringsmedarbeiderne kan ha noen pedagogiske egenskaper som kommer ledere, kolleger og pasienter til nytte og de bidrar på flere måter i det tverrfaglige arbeidet. Erfaringsmedarbeideren kan representere et håp til både pasienter og kolleger. Informantene forteller at de opplever erfaringsmedarbeideren som brobygger mellom pasienten og personalet. De kan tidlig i behandlingsforløpet komme i posisjon til å etablere tillit og en åpen dialog som kan overføres til å gjelde andre i personalgruppen.
Erfaringsmedarbeideren har ifølge informantene vært bidragsyter til å skape en form for profesjonell nærhet mellom pasienten og personalet. Erfaringsmedarbeideren bruker sin personlige livserfaring pedagogisk for å etablere trygghet, tillit og åpen dialog med pasientene. Denne praksisen har informantene lært mye av og flere av informantene opplevde at deres egne livserfaringer også var viktig i arbeidet.
For informantene var erfaringsmedarbeiderens kjennskap til lovverket og etiske refleksjoner over egen praksis viktig. Studien viser at informantene verdsetter kompetansekravet for fast ansettelse av erfaringsmedarbeidere i TSB. Erfaringsmedarbeideren er innehaver av en dobbelt rolle. Informantene så denne dobbeltrollen som et nyttig bidrag om den forvaltes med bevissthet og balanse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/28349 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | Erfaringsmedarbeider | en_US |
dc.subject | Erfaringskompetanse | en_US |
dc.subject | TSB | en_US |
dc.subject | Erfaringskunnskap | en_US |
dc.subject | Rusbehandling | en_US |
dc.title | Erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser - et grunnlag for håp, gode rollemodeller og profesjonell nærhet. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |