Show simple item record

dc.contributor.advisorDahl-Eriksen, Tor Christian
dc.contributor.authorAarsrud, Karl Martin
dc.contributor.authorGulland, Jørgen
dc.date.accessioned2023-01-24T06:45:01Z
dc.date.available2023-01-24T06:45:01Z
dc.date.issued2022-11-20en
dc.description.abstractI 2021 ble det gjennomført en forskningsoppgave der en ønsket å kartlegge om Marinen er en lærende organisasjon. Den oppgaven, skrevet av Eirik Vatne Nilsen og Sindre Røsland, konkluderte med at Marinen er i noe mindre grad en lærende organisasjon i forhold til en benchmark, men med ulikheter blant underavdelingene. Underavdelingene KJK/MDK (slått sammen til én) utmerket seg positivt, mens 1. Korvettskvadron lå omtrent på gjennomsnittet. Under forslag til videre forskning foreslo forskerne å se nærmere på kulturelle forhold i avdelingene for å mulig kunne forklare ulikhetene i graden av læring. Hensikten med denne studien er å se om forskjellene i graden av å være en lærende organisasjon kan forklares av de ulike organisasjonskulturene i de to nevnte avdelingene. Oppgaven tar kun for seg KJK/MDK og 1. Korvettskvadron, ikke hele Marinen. Denne masteroppgaven bruker kulturmålingsinstrumentet Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) (Cameron et al., 2013) som bygger på rammeverket Competing Values Framwork (CVF) (Quinn & Rohrbaugh, 1983). For å svare på oppgavens problemstilling ble spørreundersøkelsen (OCAI) sendt ut til samtlige ansatte fra de to avdelingene digitalt. 47 besvarelser av 269 mulige utgjør datagrunnlaget for studien. Gjennom vår analyse påpeker vi at svarprosenten er lav og at dette vil kunne ha en påvirkning på oppgavens gyldighet. Funn i studien indikerer blant annet at organisasjonskulturen i begge avdelingene har en dominerende klankultur. Dette kjennetegnes som en kultur hvor de ansatte deler mye av seg selv, og at lojalitet og forpliktelse holder organisasjonen sammen. Videre viser studien at KJK/MDK scorer høyere på adhokratikultur enn hva 1. Korvettskvadron gjør. Dette er en kultur som kjennetegnes som dynamisk, entreprenørpreget og kreativ. Studien viser at av de fire kulturtypene i CVF er det adhokratikulturen som i størst grad legger til rette for læring, etterfulgt av klankultur. I sammenligningen mellom de tre byggesteinene for organisatorisk læring og organisasjonskultur, viser studien til enkelte sammenhenger mellom organisasjonsmessig læring og organisasjonskultur. Studien konkluderer med at forskjellen i adhokratikultur kan være en del av å forklare avdelingenes ulikhet innen organisasjonsmessig læring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28357
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectForsvareten_US
dc.subjectMarinenen_US
dc.subjectlærende organisasjonen_US
dc.subjectorganisasjonskulturen_US
dc.subjectOCAIen_US
dc.subjectCVFen_US
dc.titleLegger Marinens kultur til rette for læring?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)