Mellomleder som endringsagent i en digital tidsalder
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28358Dato
2022-11-29Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Pettersen, MattisSammendrag
Digital transformasjon har fått økt fokus det siste tiåret og det jobbes iherdig for å utnytte seg av fordelene dette gir. Tall for etablert industri viser en suksessrate helt ned mot 4 prosent (McKinsey & Company, 2018). Studiens hensikt er å gi økt kunnskap om hvordan mellomledere som endringsagenter kan lykkes med å implementere digital transformasjon i et etablert industriselskap, med mål om å øke suksessraten ved implementering av digital transformasjon i virksomheter.
Studien består av en teoridel med begrepstolkning og teoribasert vinkling på digitalisering og digitale transformasjoner. Videre er det tatt utgangpunkt i Kotters modell, som gjennom åtte steg skal sikre en vellykket endringsprosess. Endringer og implementering kan skape motstand og det er videre sett på viktigheten av mellomlederens rolle i endringsprosessen, med ett videre dypdykk i transformasjonsledelse før det avslutningsvis er sett på tre atferdskategorier.
Studien er casebasert med kvalitativ metode hvor observasjon ble brukt for innsamling av data fra et digitaliseringsprosjekt ved Borregaard Fabrikker, kalt LivePlan. Observasjonsprosessen foregikk over tre faser, hvor hver av disse befant seg i «opptinings-, endrings- og nedfrysingsfase». Funnene viser at en godt analysert, gjennomarbeidet og kommunisert visjon, strategi og målsetning virker inn på de ansatte i endringsprosessen og gir direkte innvirkning på om endringsagenten lykkes eller ikke. Videre viser funnene at digital transformasjon er komplekst, med å inneha organisatoriske og teknologiske forhold som setter krav til mellomlederne som endringsagenter. I LivePlan er det tradisjonelle synet på styring og kontroll mer eller mindre fraværende, og peker heller i retning av fokus på mål, tillit og læring. I tillegg baserer prosjektet seg mer på mellomlederens evne til å forstå og sette seg inn i medarbeiderens tankemåter, følelser og holdninger. De sentrale funnene bunner ut i at (i) visjon som felles målsetning, (ii) læring og (iii) tid er elementer som virker på om mellomledere som endringsagenter lykkes med implementering av digital transformasjon eller ikke.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: