Teknologi i arbeidet med kommunikasjon og sosial kompetanse i barnehagen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28427Dato
2022-11-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Green, Tanita AnthiSammendrag
Denne studien er en del av min mastergrad i pedagogikk. Studien tok sikte på å undersøke
hvilke gevinster som finnes ved å introdusere digital teknologi i planlagte aktiviteter i små
grupper i barnehagen for barns kommunikasjon og sosiale utvikling.
Oppgaven har et sosiokulturelt syn på barns utvikling med et spesielt fokus på barns utvikling gjennom leken.
Barna i studien fikk utforske ulike apper på I-Pad og roboter. To av appene hadde fokus på å
utvikle narrative ferdigheter gjennom å lage en fortelling og noen barn fikk spille det
populære spillet Minecraft. Andre barn fikk utforske «Bee-bot» og «Blue-bot» på en
alderstilpasset måte. Barnas alder varierte fra tre til fem år og gruppestørrelsene var fra to til
seks barn.
Et utvalg av barna deltok i barnesamtaler innledningsvis. Barnesamtalene viste at noen barn er
spesielt interessert i spill. Disse barna kunne mye om tilgangen til skjermbasert teknologi i
barnehagen og hadde god digital kompetanse i møte med nye apper på I-Pad. Disse barna ble
ressurspersoner for de andre barna og bidro til at støtte andre barn i utvikling av digital
kompetanse. Det ble også observert at barna som hadde tilgang til teknologi hjemme var
flinke til å dele og la andre prøve å trykke på skjermen. Andre barn hadde interesse for å
utforske digital teknologi, men hadde lite egen erfaring med det. Noen av disse barna hadde
vanskeligheter med å dele på I-Pad, tok kontroll når det var andre som holdt skjermen eller
ble frustrert dersom andre prøvde å trykke når det var deres tur. Andre spurte de mer
kompetente barna om hjelp og ga skjermen fra seg for hjelp til å løse problemer.
Barna mottok veiledning i å operere det digitale verktøyet innledningsvis. Etter kort tid klarte
barna å operere I-Pad eller robot på egenhånd og satte i gang med lek. Når de møtte på
problemer samarbeidet noen av barna for å finne løsningen sammen, mens andre ba om hjelp
fra et mer kompetent barn eller en voksen.
Hovedfunn i studien er:
- Barna brukte kort tid med veiledning før de klarte å operere de teknologiske tingene.
- Barna brukte fantasi og kreativitet når de mestret teknologien.
- Det var mindre konflikt om nettbrettet når barna hadde lek som også inkluderte annet
konkret materiell.
- Barna brukte flere sider av språket i samspillet med støtte fra digital teknologi.
- Barna som hadde god kjennskap til skjermbasert teknologi fungerte som en støtte for
barna som ikke hadde brukt mye skjerm.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: