dc.contributor.advisor | Dardanou, Maria | |
dc.contributor.advisor | Vambheim, Nils Vidar | |
dc.contributor.author | Green, Tanita Anthi | |
dc.date.accessioned | 2023-01-30T13:05:09Z | |
dc.date.available | 2023-01-30T13:05:09Z | |
dc.date.issued | 2022-11-02 | |
dc.description.abstract | Denne studien er en del av min mastergrad i pedagogikk. Studien tok sikte på å undersøke
hvilke gevinster som finnes ved å introdusere digital teknologi i planlagte aktiviteter i små
grupper i barnehagen for barns kommunikasjon og sosiale utvikling.
Oppgaven har et sosiokulturelt syn på barns utvikling med et spesielt fokus på barns utvikling gjennom leken.
Barna i studien fikk utforske ulike apper på I-Pad og roboter. To av appene hadde fokus på å
utvikle narrative ferdigheter gjennom å lage en fortelling og noen barn fikk spille det
populære spillet Minecraft. Andre barn fikk utforske «Bee-bot» og «Blue-bot» på en
alderstilpasset måte. Barnas alder varierte fra tre til fem år og gruppestørrelsene var fra to til
seks barn.
Et utvalg av barna deltok i barnesamtaler innledningsvis. Barnesamtalene viste at noen barn er
spesielt interessert i spill. Disse barna kunne mye om tilgangen til skjermbasert teknologi i
barnehagen og hadde god digital kompetanse i møte med nye apper på I-Pad. Disse barna ble
ressurspersoner for de andre barna og bidro til at støtte andre barn i utvikling av digital
kompetanse. Det ble også observert at barna som hadde tilgang til teknologi hjemme var
flinke til å dele og la andre prøve å trykke på skjermen. Andre barn hadde interesse for å
utforske digital teknologi, men hadde lite egen erfaring med det. Noen av disse barna hadde
vanskeligheter med å dele på I-Pad, tok kontroll når det var andre som holdt skjermen eller
ble frustrert dersom andre prøvde å trykke når det var deres tur. Andre spurte de mer
kompetente barna om hjelp og ga skjermen fra seg for hjelp til å løse problemer.
Barna mottok veiledning i å operere det digitale verktøyet innledningsvis. Etter kort tid klarte
barna å operere I-Pad eller robot på egenhånd og satte i gang med lek. Når de møtte på
problemer samarbeidet noen av barna for å finne løsningen sammen, mens andre ba om hjelp
fra et mer kompetent barn eller en voksen.
Hovedfunn i studien er:
- Barna brukte kort tid med veiledning før de klarte å operere de teknologiske tingene.
- Barna brukte fantasi og kreativitet når de mestret teknologien.
- Det var mindre konflikt om nettbrettet når barna hadde lek som også inkluderte annet
konkret materiell.
- Barna brukte flere sider av språket i samspillet med støtte fra digital teknologi.
- Barna som hadde god kjennskap til skjermbasert teknologi fungerte som en støtte for
barna som ikke hadde brukt mye skjerm. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/28427 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Teknologi i arbeidet med kommunikasjon og sosial kompetanse i barnehagen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |