Show simple item record

dc.contributor.advisorLekang, Trond
dc.contributor.authorSimonsen, Renee Beate
dc.date.accessioned2023-05-22T08:47:12Z
dc.date.available2023-05-22T08:47:12Z
dc.date.issued2022-05-16
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et forskningsprosjekt som har til hensikt å få kunnskap om systematisk arbeid med mål om å forebygge og redusere skolefravær på ungdomstrinnet. Langvarig og omfattende skolefravær kan føre til alvorlige konsekvenser for elevene og deres fremtid, og på sikt gi store samfunnsmessige kostnader. PPT er en viktig del av støtteapparatet som skal bistå skolene i arbeidet med å legge til rette opplæringen for elever. PP- tjenesten har både system og individrettete arbeidsoppgaver, og er en viktig samarbeidspartner som bistår skolene i arbeidet med å legge til rette opplæringen for elever. Temaet for studien blir derfor å finne frem til hva PP- rådgivere vektlegger som viktig i arbeidet med å forbedre praksis for å redusere skolefravær. Jeg har valgt et kvalitativt forskningsdesign og ønsker å intervjue PPT- rådgivere. Ved å finne frem til hva de vektla innen tidlig innsats og forebygging, kompetanse om tiltak og samarbeid med var målet å produsere kunnskap som kan bidra til å redusere utfordringer med fravær. Problemstillingen er: Hva vektlegger PPT- rådgivere i det systemrettede arbeidet på ungdomstrinnet for å redusere skolefravær? Hovedfunnene indikerer at skolefravær er et prioritert område i PP- tjenesten. Det synes å foregå utviklingsarbeid i tjenestene, i tråd med føringer og intensjoner om en tjeneste som er en viktig del av laget rundt barna. Systemrettet arbeid med forebygging og tidlig innsats blir vektlagt på bakgrunn av et felles rammeverk utarbeidet i kommunen. For å få et godt systemrettet arbeid i skolene synes det viktig å veilede skolene i bruk av rammeverket, og avklare forventninger, roller og ansvar mellom instansene. Skolene som system bør samarbeide om å skape gode læringsmiljø med fokus på trygghet, gode relasjoner og god tilpasset opplæring. Skoler bør ha kompetanse om skolefravær og ulike begreper og årsaker. Føring og avdekking av utfordringer med fravær var sentralt. I tillegg er en grundig kartlegging viktig, og den bør involvere alle parter skole, elev og foresatte. Samarbeid med eleven og de foresatte synes å være av avgjørende betydning for å lykkes med å få eleven på skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29250
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titlePPT og systemrettet arbeid for å redusere skolefraværen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)