Ivaretakelse av de som ivaretar andre
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29646Date
2023-05-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I rollen som jobbspesialist engasjerer en seg i andre mennesker, skaper relasjoner og gir støtte til de som opplever vanskelige livssituasjoner. Målet er å få dem ut i arbeid, men ofte må andre grunnleggende behov håndteres i samspill mellom brukeren og jobbspesialisten. Slikt emosjonelt arbeid krever ifølge blant annet Per Isdal, oppmerksomhet. Dagens samfunn bærer i stor grad preg av tjenesteytende yrker, hvor nettopp relasjoner mellom tjenesteyter og
tjenestemottaker står sentralt. Samfunnsutviklingen har vist at ivaretakelse av ansatte, må ta hensyn til mer enn fysiske forhold. Det er avgjørende å ivareta ansatte for å opprettholde produktivitet og sikre kvalitet i arbeidet. Denne studien søker derfor svar på hvordan jobbspesialister som bruker seg selv som arbeidsverktøy, ivaretas. For å besvare studiens problemstilling ble det gjennomført kvalitative individuelle intervjuer med fem jobbspesialister og en leder. Den teoretiske rammen for oppgaven er primært basert på emosjonsteori utviklet av Arlie Hochschild og Erving Goffman. Videre har vi benyttet Arbeidsmiljøloven som en overordnet ramme, og Karasek og Theorell sin krav-kontrollstøtte-modell. Disse teoriene ble anvendt for å utforske jobbspesialistenes arbeidshverdag og hvordan deres behov for ivaretakelse blir møtt, samt for å analysere og drøfte det empiriske
datamaterialet. Funnene tyder på at jobbspesialistene ikke bevisst benytter emosjonshåndtering som ivaretakelsesstrategi. Likevel ivaretar det både dem og brukerne. En kultur preget av åpenhet blant jobbspesialistene, hvor det er rom for deling, ventilering og veiledning, viser seg å spille en viktig rolle for å forebygge belastninger og stress knyttet til emosjonelt arbeid. Studiens funn indikerer at ivaretakelsen av jobbspesialister krever et helhetlig perspektiv som omfatter individuelle, kollegiale og ledelsesorienterte tiltak. Dette understreker viktigheten av et trygt psykososialt arbeidsmiljø, hvor støtte fra kollegaer og en tilgjengelig og engasjert ledelse
bidrar til å sikre trivsel og ivaretakelse i yrker som innebærer emosjonelt arbeid. Nøkkelord: Jobbspesialist, NAV, emosjonelt arbeid, ivaretakelse, støtte, psykososialt
arbeidsmiljø
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: