Show simple item record

dc.contributor.advisorGabrielsen, Hanne
dc.contributor.authorBenserud, Marius
dc.contributor.authorEngeberg, Stian
dc.date.accessioned2023-07-17T06:03:48Z
dc.date.available2023-07-17T06:03:48Z
dc.date.issued2023-05-31en
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien er å avdekke hvordan Sjøforsvaret arbeider for å imøtekomme kravene som er stilt til dem fra Havarikommisjonen (2019) etter forliset av KNM Helge Ingstad. I denne sammenheng har vi valgt å ta utgangspunkt i sikkerhetstilrådningen hvor Sjøforsvaret er bedt om å etablere systematisk samhandlingstrening for sine broteam (Havarikommisjonen, 2019). Vi har her tatt for oss hvordan kunnskapsoverføringen av Crew Resource Management (CRM) svarer på nevnte tilrådning og hva som hemmer denne kunnskapsoverføringsprosessen. Oppgaven er forsøkt besvart gjennom en kvalitativ casestudie med intervjuer av nøkkelpersonell i Marinen og 1. Fregattskvadron, og undersøkelse av interne dokumenter i Sjøforsvaret. Vårt hovedfokus har vært å rettet mot å identifisere hvordan oversettelse av kunnskap og organisatoriske attributter kan hindre organisasjoner i å oppnå vellykkede kunnskapsoverføringer. Teorigrunnlaget i oppgaven er basert på Szulanskis (1996) teoretiske fire-stegsmodell for kunnskapsoverføring og Røviks (2007) translasjonsperspektiv på oversettelse av kunnskap, samt Nonaka (1994) sin forståelse av hvordan kunnskap skapes i organisasjoner. Det fremkommer av studien at kunnskapsoverføringsprosessen som foregår i Marinen er mer lik enn ulik Szulanskis (1996) fire-stegs modell. Oversettelsen av CRM har flere likhetstrekk med den hierarkiske oversettelseskjeden og den reproduserende modus (Røvik, 2007). Vi finner at det er tatt konkrete grep for å tilpasse praksisen til det militære og maritime miljøet som Marinen opererer i og at dette i liten grad hemmer kunnskapsoverføringsprosessen. Imidlertid, finner vi indikasjoner på at manglende støtte fra Marinens ledelse i kombinasjon med Lean Manning Concept som bemanningsordning, utfordrer nøkkelpersonell til å prioritere tiden de har til rådighet i forbindelse med praktiseringen av CRM. Det kan tyde på at dette gir kunnskapsoverføringen et element av tilfeldighet ved at det er opp til individet selv å håndtere konfliktene som oppstår når den nye kunnskapen må prioriteres i møte med andre arbeidsoppgaver som skal utføres av sin stilling. Det har ikke vært et mål med studien å definere hvor langt Marinen er kommet i sin kunnskapsoverføringprosess, men nevnte barrierer og andre observasjoner indikerer at kunnskapen ikke er ferdig integrert.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29701
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectKunnskapsoverføringen_US
dc.titleInnføring av Crew Resource Management i Marinenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)