dc.contributor.advisor | Harald, Torsteinsen | |
dc.contributor.author | Westby, Milen | |
dc.date.accessioned | 2023-07-17T06:05:12Z | |
dc.date.available | 2023-07-17T06:05:12Z | |
dc.date.issued | 2023-06-01 | en |
dc.description.abstract | Sammendrag
Foretakisering har økt de siste 25 årene. Dette har ført til at tjenester som tidligere var innad i
kommunal regi har blitt flyttet til autonome eller semi-autonome enheter. Kommuner har
ansvar for beredskap, velferdstjenester og samfunnsutvikling. Litteraturen argumenterer for at
foretakisering kan effektivisere tjenesteproduksjon og bidra med samfunnsutvikling (Voorn et
al., 2017, s. 825). Samtidig argumenteres det for at demokratiske kontrollmekanismer og
ansvarliggjøring minskes som følge av samme trend (Berge & Torsteinsen, 2021b, s. 18).
Målet med denne oppgaven er å undersøke i hvilken grad og på hvilken måte foretakisering
svekker eller styrker kommuners styring av egen tjenesteproduksjon. En kvalitativ studie ble
gjennomført. Datainnsamlingen ble gjort via innholdsanalyse og semistrukturert intervju i tre
kommuner kombinert med de teoretiske perspektivene prinsipal-agent og stewardship.
Teorien om prinsipal vektlegger at kommunene har mekanismer som holder oversyn over
selskapene (agenten). Stewardship legger føringer for at tillit styrker relasjonen mellom
kommunen og selskap, og dermed vil kommunens posisjon likevel være sikret. Gjennom de
ulike perspektivene vil man se hvordan kommunen holder oversyn og styring på
foretakisering, blant annet gjennom rapporter, møter og andre prinsipal-mekanismer, men
også dialog, motivasjon og samarbeid gjennom stewardship Foretakisering påvirker
kommunene i stor grad, men samtidig på ulike måter. Senja kommune bruker foretakisering
for å videreutvikle Senja som næringskommune, der de argumenterer for at det sikrer
kommunens posisjon. Tromsø viser til at foretakisering påvirker positivt, men det holdes
sterkere politisk oversyn over tjenesteproduksjonen. Hamar kommune sier at foretakisering
har svekket kommunens styring på egenproduksjon. Oppsummert påvirker foretakisering
kommuner ulikt | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29706 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.title | Foretakisering - styrker eller svekker? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |