Show simple item record

dc.contributor.advisorLund, Anne Kamilla
dc.contributor.authorAndreassen, Håkon
dc.date.accessioned2023-07-18T20:28:15Z
dc.date.available2023-07-18T20:28:15Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.description.abstractDenne studien var en kvalitativ studie som har basert seg på semistrukturert eller delvis strukturert intervju som datainnsamlingsmetode. Utgangspunktet for studien har vært å undersøke hvordan flere arbeidsoppgaver og mer ansvar påvirker. Problemstillingen for studien ble formulert slik: Hvordan påvirker insourcing av tjenester ansatte? For å besvare problemstillingen ble det laget 3 forskningsspørsmål, der første forskningsspørsmål tar for seg hvordan behovene for autonomi, tilhørighet og kompetanse ble påvirket. Det andre forskingsspørsmålet var ment for å kartlegge eventuelle negative sider ved å ta til seg flere og nye arbeidsoppgaver. Tredje og siste forskingsspørsmål omhandlet hvordan trygghetsfølelsen rundt egen arbeidssituasjon kan ha endret seg som følge av å ta til seg flere arbeidsoppgaver. Hovedfunnene i studien viser at respondentene ikke er påvirket i negativ grad ved å ha flere arbeidsoppgaver og ansvar knyttet til det. En høy grad av autonomi, tilhørighet og kompetanse blant de ansatte på avdelingen som ble studert, har muliggjort det å stå i en krevende jobb med høyt tempo over tid. Det kom frem at stress ofte ble relatert til noe positivt, der man så resultatet av jobben man gjorde i større grad. En hektisk hverdag med meningsfylte arbeidsoppgaver gjorde at respondentene følte at de sto i en trygg arbeidssituasjon og gjorde de mer tilbøyelige for å engasjere seg, samarbeide og yte sitt beste. Dette skapte en kultur med tillit, støtte og produktivitet, som igjen påvirket arbeidsgleden og jobbtilfredsheten til respondentene i studien, som viste seg å være essensen i å kunne håndtere og akseptere flere arbeidsoppgaver og med et bredere ansvar.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29726
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.titleStress eller en mer meningsfull arbeidshverdag? - En studie om hvordan insourcing av tjenester påvirker ansatteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)