Show simple item record

dc.contributor.authorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.authorJensen, Tove Beate
dc.date.accessioned2023-08-09T11:50:08Z
dc.date.available2023-08-09T11:50:08Z
dc.date.issued2023-04-13
dc.description.abstractArtikkelen redegjør først for induktive arbeidsformer i de to fagfeltene matematikk og fremmedspråk. Deretter presenterer forfatterne lektorstudenters oppfatning av induktive arbeidsformer i sitt fagfelt. Dagens norske læreplaner vektlegger elevenes evne til å stille spørsmål, utforske og eksperimentere. Utforsking er en form for induktivt arbeid, og forfatterne ser induktivt arbeid som svært relevant for læreplanen. Fjerdeårs lektorstudenter fra matematikk og fremmedspråk deltok i hver sitt fokusgruppeintervju, der tema var studentenes oppfatninger av induktive arbeidsformer i sitt fag. Studentene tilhørte lektorutdanning for 8.–13. skoleår. De hadde avlagt eksamener tilsvarende minst 60 studiepoeng i hvert av to realfag eller i hvert av to fag fra humaniora/samfunnsfag. I forkant av intervjuene hadde studentene en økt med felles undervisning om induktivt arbeid. Artikkelen presenterer en komparativ casestudie av de to intervjuene. Vi gjør rede for svar som gikk igjen i begge gruppene, knyttet til fordeler ved induktive arbeidsformer. Svarene fra begge grupper viser at studentene mener induktive arbeidsformer fører til aktive elever, dybdelæring og forståelse. Én student var kritisk til selve spørsmålet, og dette løfter vi også frem. Studentene var positive til å prøve slikt tverrfaglig arbeid i sin fremtidige jobb, men flere av dem peker på utfordringer ved dette. En oppfølgingsstudie etter noen år kan gi informasjon om hvorvidt studentene har lyktes med å prøve ut induktive arbeidsformer i klasserommet.en_US
dc.identifier.citationFyhn ab, Jensen TB. Lektorstudenters oppfatninger av induktive arbeidsformer i matematikk og fremmedspråk. Acta Didactica Norden (ADNO). 2023;17(1)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2123464
dc.identifier.doi10.5617/adno.8816
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29826
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.journalActa Didactica Norden (ADNO)
dc.relation.urihttps://doi.org/10.5617/adno.8816
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectFremmedspråksdidaktikk / Foreign language educationen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikk / Mathematics educationen_US
dc.title.alternativePreservice secondary school teachers’ perceptions of inductive approaches to mathematics and foreign lauguagesen_US
dc.title.alternativeLektorstudenters oppfatninger av induktive arbeidsformer i matematikk og fremmedspråken_US
dc.titleLektorstudenters oppfatninger av induktive arbeidsformer i matematikk og fremmedspråken_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)