Now showing items 1021-1040 of 7445

    • "Etter jeg fant ut at nynorsk var for bondelandet, ble jeg litt mer motivert": En kvalitativ studie av elevers refleksjoner etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk 

      Jensen, Trude Margrete (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven gjør jeg en kvalitativ studie av holdninger og refleksjoner til nynorsk som sidemål blant et utvalg 10. klasseelever fra en distriktskole i Troms. Problemstillingen i oppgaven er: «Hvilke refleksjoner har elevene til nynorsk som sidemål etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk?». Formålet med studien er å komme fram til hvordan læreren kan bidra til at nynorsk ...
    • Physically active learning in the English subject 

      Stjern, Lars Morten; Hågensen, Lars (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study examines how teachers with physically active learning (PAL) competence incorporate this method in their English teaching. PAL is an educational approach that combines physical activity with academic content. The master thesis investigates the following research question: “How do teachers at PAL schools implement physically active learning in the English subject, and what can English ...
    • Instruerende og utforskende undervisning: En mikroetnografisk kasusstudie av hva som kjennetegner matematikkundervisningen til tre anerkjente lærere på 7.-10. trinn i New Zealand 

      Bergo, Christer Tungland; Fjørtoft, Sivert Vatnehol (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt og analysert hva som kjennetegner matematikkundervisningen til tre anerkjente lærere på 7.-10. trinn i New Zealand. Formålet var å avdekke, beskrive og lære av grepene lærerne gjør. Med en kvalitativ tilnærming brukte vi observasjon og intervju for å undersøke hva som kjennetegner lærerne. Deretter utførte vi en tematisk analyse for å identifisere og drøfte ...
    • Modalities Matter 

      Korneliussen, Hanne; Mikalsen, Matilde Myrvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      This thesis is a qualitative study that seeks to investigate pupils’ experiences, preferences, and attitudes when reading a fictional novel on different modalities. The motivation behind this study is a wish to spread the love of reading to a generation consisting of digital natives. We, therefore, wanted to explore how we could use fictional novels in the English classroom. A common thread that ...
    • Darstellung kultureller Vielfalt in deutschsprachigen Ländern: Eine Analyse der norwegischen DaF-Lehrwerksreihe Momente für Deutsch Niveau I und II. 

      Rabben, Remy Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Ein zentraler Teil des Kernelements interkulturelle Kompetenz (interkulturell kompetanse) im norwegischen Lehrplan für Fremdsprachen ist das Verständnis von kultureller Vielfalt (forståelse av kulturelt mangfold). In dieser Masterarbeit wird untersucht, inwiefern und wie eine Lehrwerksreihe für Deutsch als Fremdsprache auf Niveau 1 und 2 in der weiterführenden Schule (videregående skole) die kulturelle ...
    • Formative assessment in digital resources 

      Mathisen, Sandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates to what extent formative assessment is promoted in two digital resources. The motivation of this study was to examine and gain knowledge on how formative assessment in digital teaching materials can support the teacher and the pupils in language learning. The research question is as follows: To what extent do the English digital resources in the textbook series Enter 8-10 & ...
    • Omvendt undervisning i matematikk på ungdomsskolen En kvantitativ undersøkelse av hvordan undervisningsformen kan påvirke elevenes opplevelse av faget 

      Lorentsen, Sondre; Paulsen, Tobias Hjorthen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Omvendt undervisning har de siste årene har blitt stadig mer utbredt i norsk skole, men er likevel et område det er forsket svært lite på. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke mulige sammenhenger mellom omvendt undervisning og elevenes opplevelse av matematikkfaget og matematikkundervisningen på ungdomsskolen. For å undersøke dette er det gjennomført en ex post facto-undersøkelse. ...
    • Spiele im DaF-Unterricht für Fortgeschrittene (Niveau II und III): Lehrerhaltungen und Erfahrungen 

      Barstad, Kristian Nøst (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      Spill finnes overalt. Mye av det vi omgir oss med på daglig basis inneholder spill eller «spillifiserte» elementer. Dette finner man i alt fra markedsføring til undervisning, og det er vanskelig å komme unna. Selv om spill er overalt, er det vanskelig å sette klare grenser på hva et spill virkelig er og hva som ikke kan kalles for spill. Denne masteroppgaven er en flermetodisk undersøkelse som nettopp ...
    • En surveystudie av læreres bruk av utforskende matematikkundervisning 

      Leitring, Jonas; Engebretsen, August (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Dette masterprosjektet har undersøkt bruken av utforskende matematikk blant norskematematikklærere i norsk grunnskole. Årsaken til at dette ble undersøkt, er det økte fokuset utforskende matematikk har fått innen utdanningspolitikken, hvor både lærerutdanning og gjeldende læreplan legger vekt på dette. Studien er kvantitativ, og ble gjort ved å benytte et digitalt spørreskjema hvor tilfeldig utvalgte ...
    • Documenting heritage language experience using questionnaires 

      Rodina, Yulia; Bayram, Fatih; De Cat, Cecile Marie-Rose; Tomić, Aleksandra (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-23)
      Introduction: There exists a great degree of variability in the documentation of multilingual experience across different instruments. The present paper contributes to the “methods turn” and individual differences focus in (heritage) bilingualism by proposing a comprehensive online questionnaire building on existing questionnaires and the experience of using them to document heritage bilingualism: ...
    • Why Refugees Should Be Enfranchised 

      Kapelner, Zsolt Kristóf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-08)
      Many authors argue that refugees should be enfranchised independently of citizenship. The enfranchisement of refugees is often seen as crucial for affirming their agency in the politics of asylum. However, most arguments in the literature do not explain why precisely it matters that they exercise their agency in the realm of democratic decision-making, i.e. why it matters that refugees participate ...
    • Reading Comprehension in L2 Italian: Connecting Psycholinguistic Research and Pedagogical Practice 

      Festi, Francesca (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2023-09-07)
      This dissertation explores reading comprehension abilities with a special focus on language minority bilingual children (LMBC). This population is often found to display lower scores than their monolingual peers and this gap in performance can negatively affect their future educational experience. Our goal was to shed light on the origins of these comprehension difficulties. To do so, we carried out ...
    • To make and unmake souls: Fiction as a tool for dehumanisation and rehumanisation 

      Sve, Henrik A. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      This thesis investigates the dehumanising and rehumanising power of literature, illustrating the points with examples from novels, most prominently Philip Roth's 2004 novel The Plot Against America. It argues that the kind of fiction we consume influences how we think, and that we must be critical readers in order to not get swept away by a dehumanising narrative. Antisemitism will be a major focus, ...
    • En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse 

      Domaas, Andrea Klemetzen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne oppgaven er en undersøkelse av fire kunstverk av Synnøve Persen - Skábma/ Mørketid (1978), Glássadiibmu/ Glassklokken (1982), Labyrint I (2009), og Crystal World - the Horizon/ Kristálla máilbmi - Albmeravda/ Krystallverden - horisont (2014). Gjennom disse verkene ser vi Persens kunstneriske utfoldelse gjennom nesten 40 år, og den samiske kunstens stadige fornyelse. Vi ser en evig vilje til ...
    • The "Blackness of Blackness". The city and identity in Toni Morrison’s Jazz and Ralph Ellison’s Invisible Man 

      Næss, Patrick (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      This thesis aims to explore identity and individuality when entering and living in the city for African Americans in the 1920s. More specifically I aim to explore how migrating North from the South caused a crisis of identity for many African Americans and why this happened. Principally through looking at the novels Invisible Man and Jazz, but also through using essays on the city and identity from ...
    • Feitskam i sosiale medier. En undersøkelse av fire influencere på Instagram 

      Johnsen, Birgitte C. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
      Denne masteren gjør en empirisk case analyse på fire kroppspositive influencere på Instagram ved å studere feitskam som et fenomen på sosiale medier. Hvilke typer poster produserer influencerne? Hvilke poster engasjerer mest? Hvilken type brukerengasjement er mest vanlig? Finnes det likheter/ulikheter mellom disse influencerne? Stuart Halls kommunikasjonsmodell og teorien om representasjon sammen ...
    • Finding the Self through Travel: A Psychoanalytic Analysis of Self-Discovery and Transformation in Travel Writing 

      Rodrigues, Cassia Djamila Torres de Melo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-12)
      My thesis addresses the themes of self-discovery and transformation in travel literature. The travel writing narrative reinforces a cultural and personal consciousness in which mobility, observation, curiosity, accuracy, and imagination become qualities fundamental to understanding oneself. Journeys of self-discovery are a popular form of narrative in travel literature. Using Paulo Coelho’s The ...
    • ‘No, she’s not going anywhere’: Subversions of Virtuous Passivity and Condemned Agency in Modern Retellings of ‘Little Red Riding Hood’ and ‘Snow White’ 

      Franzén, Andrine Østeng (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-12)
      This thesis examines how the depictions of femininity found in traditional versions of the fairy tales ‘Little Red Riding Hood’ and ‘Snow White’ are challenged in modern retellings from the 20th and 21st centuries. Analysing Jacob and Wilhelm Grimm’s version of these tales in their historical context, this thesis details how portrayals of femininity are reduced to the archetypes of the passive angelic ...
    • Tillit i virtuelle team. Hvordan skapes og endres ulike former for tillit i virtuelle team, og hvilke forhold har betydning for å opprettholde tillit over tid? 

      Lona, Jørn; Sulheim, Ole K. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-07-18)
      Temaet for denne avhandlingen er hvordan man skaper tillit i virtuelle team. Problemstillingen er todelt og lyder som følger: Hvordan skapes tillit i virtuelle team, og hvilke forhold har betydning for å opprettholde tillit over tid? Det er benyttet litteraturstudium som metode for å besvare disse spørsmålene. Datautvalget for avhandlingen er 12 artikler hentet fra anerkjente tidsskrifter i perioden ...
    • Challenging the topics of interracial friendship, immigration, and racism by taking them into the 9th and 10th grade classroom. An analysis of Chimamanda Ngozi Adichie´s Americanah and Roald Dahl´s The Big Friendly Giant and how to teach them in secondary school 

      Auran, Marte Mediaas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-11)
      This thesis examines two literary works, Roald Dahl´s children´s fiction book, The Big Friendly Giant, and Chimamanda Ngozi Adichie´s realistic fiction novel, Americanah. It explores how these books can be used to teach students in secondary school about topics such as racism, immigration, prejudiced behavior, and stereotypes, as well as interracial friendship. Kelly Oliver´s theory on subjectivity ...