Now showing items 161-180 of 7445

    • GenAI in the English subject – from the pupils’ perspective. A mixed method study on pupils’ actual and wanted use of generative artificial intelligence in the English subject 

      Ingerøyen, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      This Master’s thesis aims to explore how pupils use generative artificial intelligence (GenAI) in the English subject and how pupils would like to use the technology in the future. This research objective was based on the lack of research into both the pupils’ perspectives on using GenAI, as well as subject-specific research on the use of the technology. The thesis is based on the findings ...
    • «Jeg leste for å huske teksten». En kvalitativ studie om elevers strategibruk i arbeid med multiple tekster på iPad 

      Holst, Marianne Jentoft; Waltenberg, Indianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan høytpresterende elever på 6. trinn- arbeider med multiple tekster på iPad, hvor formålet var å undersøke strategier elevene anvendte. På bakgrunn av dette utformet vi følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg elever med multiple tekster på iPad, og hvordan reflekterer de over strategiene de bruker? For å svare på problemstillingen gjennomførte ...
    • Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? En mixed method analyse av en norsk lærerveiledning 

      Kornør, Daniel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Lærerveiledninger har til hensikt å støtte lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning. Tidligere forskning innen feltet har vært begrenset i omfang. I denne studien utfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av en norsk lærerveiledning som er rettet mot elever på 5. trinn. Målet med studien er å adressere følgende problemstilling: Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i ...
    • "Jeg fikk et annet svar, jeg tenkte at ..." En kvalitativ casestudie om hvordan tallsnakk kan påvirke utvikling av tallforståelse 

      Foshaug, Hedda Marie; Martnes, Silje Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan undervisningsmetoden tallsnakk kan påvirke utviklingen av tallforståelse hos elever på mellomtrinnet. For å få innsikt i dette, har vi gjennomført en kvalitativ casestudie over en periode på seks uker. Vi tok videoopptak av seks undervisningsøkter med tallsnakk, samt gjennomførte oppgavebaserte intervjuer med elevene i forkant og etterkant ...
    • Hvordan kan Number Talks påvirke klasseromsnormer? En kvalitativ aksjonsforskningsstudie om hvordan Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet 

      Mathisen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt sammenhengen mellom undervisningsmetoden Number Talks og normene i matematikklasserommet. Jeg ønsket å lære mer om hvordan man kunne utvikle normene. Problemstillingen jeg utformet er som følger: «Hvordan kan bruk av Number Talks påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet?». For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført ...
    • Ivaretar læreverk i matematikk fagfornyelsens kjerneelement om utforsking og problemløsning? 

      Opdahl, Malen Nyheim; Johannessen, Synne Øien (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-11-01)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk setter vi søkelyset på oppgavene i to godt etablerte læreverk for sjette trinn i matematikk i Norge. Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut om to av de mest kjente læreverkene i Norge har utformet lærebøker for 6. trinn som legger til rette for utforsking og problemløsing, som er ett av fagfornyelsens kjerneelement. For å svare på dette ...
    • The Right to Education for Afghan Refugee Children in Iran: Barriers and Progress 

      Nateghi, Mojgan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-23)
      The crisis of displacement has resulted in a situation where numerous refugee children, including those, from Afghanistan residing in Iran are encountering obstacles when it comes to accessing education. Despite Iran’s stance towards welcoming Afghan refugees, there are still significant challenges in ensuring that these children have fair and inclusive opportunities for education. This qualitative ...
    • Folkeretten, Russland og NATO. Begrunnelser for bruken av væpnet makt 

      Haakafoss, Alexander Børresen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Denne oppgaven ser på hvordan Russland og NATO forholder seg til folkeretten ved begrunnelser for bruken av væpnet makt. Folkerettens rettsregler danner internasjonale normer som kan styre atferden til stater. Imidlertid så vil stater ofte velge å ignorere eller bryte med folkeretten når de ønsker det. Bruken av væpnet makt mot andre stater er et av de mest alvorlige bruddene under folkeretten, og ...
    • La masculinidad y sus fronteras en el Perú. Análisis de una trilogía documental de Mikael Wiström. 

      Mauricio Becerra, Jeanette Lisseth (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-28)
      Este trabajo discute los límites de las masculinidades en la trilogía de documentales sobre el Perú realizados por el director de cine sueco Mikael Wiström entre 1990 y 2010: La otra orilla (1992), Compadre (2004) y Familia (2010). En ellos Wiström sigue la vida de una familia de migrantes andinos en Lima en diferentes periodos de su vida para mostrar los conflictos sociales y personales de sus ...
    • Lyden av historie. En analyse av Karpes tekster som eksistensiell historiebruk. 

      Judin-Francis, Nilaksan (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne avhandlingen handler om hvordan Karpe bruker egne livshistorier i musikken sin. Empirien i avhandlingen baserer seg på tre kvalitative analyser av tre sangtekster. Jeg har analysert disse tre sangtekstene som eksistensiell historiebruk, og sett på hvordan Karpe former og formidler identitet og kollektive minner gjennom tekstene. Gjennom analysen får vi innsyn i Karpes historiebevissthet, det ...
    • Statspolitiets største problem: flyktningetrafikken sin innvirkning på Statspolitiet og Grensepolitiet i Narvik 

      Smith, Ole Andreas Myhrer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne masteroppgaven tar for seg utviklingen av flyktningetrafikken, som et sikkerhetsproblem for den tyske okkupasjonsmakten. Studien fokuserer på hvordan dette påvirket Statspolitiet og Grensepolitiet i Narvik sine strukturer, arbeidsmåter og samarbeid. Oppgaven tar for seg hvilke hendelser som var med på å endre sikkerhetsvurderingen. Gjennom denne utviklingen ser oppgaven på hvilken fordeling ...
    • "Selsomt folch, selsom tanche" Kildekritiske hensyn til framstillingen av det samiske i H.H. Lilienskiolds Speculum Boreale (1701) og J. Schefferus’ Lapponia (1673) 

      Berg, Brynjar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Kunnskap om samisk kultur og levemåte i det 17. og 18. århundret fra den nordre Fennoskandiske halvøy er som et studieobjekt, vanskelig å skulle studere. Én av årsakene til dette er de assimilerings-politiske grepene som ble gjort på statlig initiativ og utført i områdene hvor samene levde. Enda vanskeligere er det kanskje å skulle finne samtidige beskrivelser som også kan være pålitelige kilder til ...
    • Historiefortellingen om kollaboratører i endring- Lærebøkenes okkupasjonsfortelling i et 40-årsperspektiv 

      Gundersen, Bård Inge Tytingvåg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-27)
      Lærebøker kan påstås å representere samfunnets offisielle minne, og oppgaven blir å undersøke hvordan omtalen av kollaboratører har endret seg over tid. Dette gjøres ved å analysere åtte lærebøker utgitt mellom 1984 og 2021, ved hjelp av representasjonsanalyse. Kollaboratørene, nordmenn som samarbeidet med tyskerne under krigen, ble lenge ignorert og tilsidesatt, mens den nasjonale historiefortellingen ...
    • Synet på samisk trolldom i middelaldertekster : En historiografisk representasjonsanalyse 

      Nilsen, Torjus Herdebrei Klæboe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-30)
      Denne mastergradsoppgaven er et forsøk på kartlegging av synet på samisk trolldom i middelalderen i norsk historieskrivning. Analysen er en representasjonsanalyse, som er avgrenset til sentrale bidrag som inneholder fremstillinger og representasjoner av samisk trolldom, gjennom utvalgt litteratur fra forskjellige historiske fagfelt som strekker seg fra ca. 1970 til nåtid. Analysen viser hvordan det ...
    • Hvorfor utfordrer Russland det norske regimet i Fiskevernsonen? 

      Brustind, Sunniva Leonora (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Fiskevernsonen har skapt utenrikspolitiske utfordringer for Norge. Det hersker stor uenighet om hvilket forvaltningsregime som skal gjelde her og Norge står alene i dette spørsmålet. En av Fiskevernsonens sterkeste kritikere er Russland, som i mange år har uttrykt misnøye med det norske forvaltningsregimet. Dette er til tross for at Russland innehar en svært privilegert stilling i Fiskevernsonen og ...
    • Vidkun Quisling og spørsmålet om fascistisk massemobilisering i Norge 

      Jensen, Sander (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne oppgaven tar for seg hvordan Vidkun Quisling så på og arbeidet med spørsmålet om massemobilisering i Norge, og hvorfor Nasjonal Samling kom til kort på dette området. En massemobiliseringskampanje er den organiserte innsatsen til et stort antall mennesker for å skape sosial og politisk endring. Som en form for kollektiv sosial bevegelse involverer massemobiliseringskampanjer ofte deltakelse ...
    • Reformasjonen i England og Skottland: En sammenlignende studie av John Foxe og John Knox sine sentrale verk. 

      Rolid, Hannah (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Reformasjonsbevegelsene som fant sted på 1500-tallet har hatt en bred og stor innflytelse på samfunnet og har åpnet opp for en rekke ulike tolkninger og fremstillinger gjennom tidene. Siden oktoberdagen i 1517 da Martin Luther hang opp de kjente avlatstesene sine på en kirkedør i Wittenberg til skrivende stund i 2024 har reformasjonen vært en kilde for politiske, kulturelle, økonomiske og sosiale ...
    • «Det nye venstre» i Harstad. SF og SVs politiske- og organisasjonsmessige utvikling 1961-1995 

      Kristiansen, Johnny (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      SV har 50-årsjubileum i 2025. Jeg har undersøkt utviklinga også for SF. I Harstad kom SV langt på veg til å bli en direkte fortsettelse av SF. AIK hadde ingen organisasjon i kommunen og ingen NKP-ere ble med videre i SV. Historia til Harstad SV er preget av store svingninger i oppslutning med valgene i 1973, 1989 og 1991 som absolutte høydepunkter. I masteroppgaven min har jeg undersøkt hvorvidt ...
    • Stemmer fra skyggene 

      Webster, Jostein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-07)
      Denne masteravhandlingen utforsker motivasjonene bak forfatterskapene til Hans Kristian Eriksen og Kjell Fjørtoft, to sentrale skikkelser i formidlingen av historien om norske partisaner i Finnmark under andre verdenskrig. Gjennom en analyse av deres bøker, intervjuer og offentlige engasjementer, undersøker avhandlingen hvordan deres arbeid har påvirket og formet samfunnets kollektive minner om ...
    • The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? 

      Ness-Voll, Sverre; Haoual, Ishak Moe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har det vært mye kritikk rettet mot de nasjonale prøvene, og senest i 2023 gikk Utdanningsforbundet inn for ...