Now showing items 1701-1720 of 7445

    • Child Second Language Development in Immersion Education: A Study on Generic Determiner Phrases in L2 German and L2 French 

      Kolb, Nadine (Book; Bok, 2022)
      Language acquisition has been the subject of decades of research. Most of the previous research on second language acquisition has centered around adult learners, leaving child learners understudied by comparison. This book focuses on child second language development. The cross-sectional empirical study herein investigates the syntax-semantics interface in English speaking children acquiring German ...
    • Kant und das Glück 

      Himmelmann, Beatrix (Chapter; Bokkapittel, 2022-06-06)
      Wird gefragt, was für die Gestaltung des menschlichen Lebens wesentlich ist, so kommt dem Glück und dem Streben nach Glück in der Einschätzung Kants nicht der höchste Wert zu. Anders als es ein bis heute wirkmächtiges Vorurteil nahelegt, unterschätzt Kant aber auf der anderen Seite das Streben des Menschen nach Glück keineswegs. Eine Auseinandersetzung mit Kants Begriff des Glücks kann sich ...
    • Entrapment 

      Hill, Daniel J.; McLeod, Stephen K; Tanyi, Attila (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      The word ‘entrapment’ has three common usages in legal discourse. First, it is used in connection with acts of entrapment: it applies, at least, to a class of acts in which a party, whom we call the ‘agent’, intentionally brings it about that another party, whom we call the ‘target’, performs a distinct act that is of a criminal type. Secondly, it is used to refer to a method of proactive law ...
    • Urfolk og nasjonale minoriteter som tema i samfunnsfag 

      Olsen, Torjer Andreas; Evju, Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK2020) er urfolk og nasjonale minoriteter blitt løfta som temaområde i skolen. I dette kapittelet ser vi på hvilken plass samene og de nasjonale minoritetene har i overordna del og i samfunnsfaglæreplanen, og diskuterer hva dette har å si for undervisninga i samfunnsfag. Kapittelet har to hoveddeler. For det første undersøker vi læreplanen ut fra hva den sier om ...
    • Securing strategic input for L2 learners: Constructions with Russian motion verbs 

      Nesset, Tore; Janda, Laura Alexis (Chapter; Bokkapittel, 2022-02-21)
      This article shows how constructional and usage-based approaches to linguistics can be used to identify strategic input for L2 learners, i.e. input that reflects high frequency patterns in the target language. We suggest a methodology combining constructional and grammatical profiles, and argue that this methodology enables us to identify the most relevant morphological and syntactic constructions, ...
    • Successes and shortcomings of phonological accounts of Scandinavian object shift 

      Lyskawa, Paulina; Sandsted, Jade; Visser, Eline; Young, Nathan Joel; Lundquist, Björn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022)
      Object shift (OS) is a word order phenomenon in Scandinavian languages where under some circumstances the object appears before a sentential adverb. Despite the frequent assumptions that word order is determined in syntax, and despite the link of OS and syntactic phenomena like V2, there is no consensus that OS is a syntactic phenomenon. Particularly, it has been observed that OS targets specifically ...
    • Devised teater metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole 

      Munk, Camilla Steine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Sammendrag Denne studien undersøker devised teater som metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole. Oppgaven har et overordnet forskningsspørsmål: Hvordan kan metodologi og metoder fra devised teater bidra til utvikling av kreativitet i læreres samarbeid i videregående skole? For å få data til å svare på forskningsspørsmålet ble det utviklet og ...
    • Mulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksis 

      Myreng, Anneli Berg; Johansen, Ingunn Jendine Dahn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes opplevelse av kompetanse, særskilt ...
    • Brøk på mellomtrinnet og dets plass i ny læreplan - En kvalitativ studie om sjettetrinn elevers kunnskap innen brøk 

      Ingebrigtsen, Hanne Berit; Thomassen, Ingrid Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Vår studie baserer seg på oppbyggingen av den nye læreplanen LK20 og brøkkunnskapen til elever på mellomtrinnet. Brøk blir sett på som et krevende emne både å undervise og å lære (Lamon, 2007), i tillegg til at det kreves god tid for å oppnå en relasjBonell forståelse for begrepet (Van de Walle et al., 2020). Den nye læreplanen LK20 har færre kompetansemål og baserer seg på at elevene skal få tid ...
    • Summativ vurdering i matematikk på ungdomsskolen 

      Skårvik, Mathilde Ingilæ; Skårvik, Victoria Carolin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Etter inntredelsen av den nye læreplanen LK20 er det i matematikkfaget større fokus på problemløsning og utforskende arbeid. Når undervisningen skal fokusere i stor grad på disse ferdighetene, vil det være naturlig at de summative vurderingsmetodene lærere velger speile seg i samme retning, da summativ vurdering brukes for å bekrefte hva elevene kan sett i sammenheng med definerte læringsmål. ...
    • Digitale læreverk og undersøkende undervisning i matematikk 

      Roxrud, Martine; Bjørknes, Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      «Digitale læreverk» og «undersøkende undervisning» – to svært aktuelle begrep i forbindelse med dagens matematikkundervisning. Digitale læreverk på bakgrunn av matematikkundervisningens stadig økende digitalisering, og undersøkende undervisning på bakgrunn av de kvalitetene en slik tilnærming ansees å ha for elevenes læringspotensial i matematikk. Teorien peker blant annet på at lærerne bør tilrettelegge ...
    • Elevperspektiv på skriving med håndskrift versus tastatur 

      Nermo, Veronica Nilsen; Waage, Tordis (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-09)
      Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i elevperspektivet på skriving på 6.trinn, i to kommuner som har innført iPad en-til-en. Elevene i studien har hatt iPad som læringsverktøy ulikt antall år og har gjennom disse årene blitt kjent med mange forskjellige skrive-apper. Ved å benytte oss av aksjonsforskning der elevene gjennom fire undervisningsopplegg fikk flere skriveoppgaver innenfor flere sjangre, ...
    • Kritisk literacy i norskfaget på mellomtrinnet 

      Karlsen, Charlotte Ekse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven baserer seg på hvordan innholdet i to lærebøker i norsk for 5.trinn legger opp til å øve elevenes kompetanse i kritisk literacy. Det kritiske perspektivet er forsterket i læreplanverket LK20, og kritisk tilnærming til tekst er fremhevet som ett av kjerneelementene i læreplanen for norskfaget. Med bakgrunn i det komplekse tekstmangfoldet i samfunnet er det viktigere enn noen gang ...
    • Does race impact speech perception? An account of accented speech in two different multilingual locales 

      Kutlu, Ethan; Tiv, Mehrgol; Wulff, Stefanie; Titone, Debra (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-01-28)
      Upon hearing someone’s speech, a listener can access information such as the speaker’s age, gender identity, socioeconomic status, and their linguistic background. However, an open question is whether living in diferent locales modulates how listeners use these factors to assess speakers’ speech. Here, an audio-visual test was used to measure whether listeners’ accentedness judgments and intelligibility ...
    • An Exploratory Research on the Role of Social Capital to Urban Internal Displaced Persons (IDPs). Challenges and adaptability process of Conflict-induced IDPs from the Anglophone regions of Cameroon 

      Azane, Bertila Akegeh (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-08-16)
      Understanding the role of social capital in the adaptability process of Urban IDPs, is of great importance, in targeting the specific needs and challenges of Urban IDPs. Addressing these needs and challenges can help reduce the prospects of other civil crisis, that can result because of an increase in the urban population, unequal distribution of economic and social opportunities, and high crimes ...
    • Decision-making depends on language: A meta-analysis of the Foreign Language Effect 

      Del Maschio, Nicola; Crespi, Federico; Peressotti, Francesca; Abutalebi, Jubin; Sulpizio, Simone (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-02)
      In the present meta-analysis, we investigated the robustness and the magnitude of the Foreign Language Effect (FLE) – that is, the putative effect of language context (native versus foreign language) on decision-making. We also investigated whether the FLE is moderated by language experience – measured by second language age of acquisition and proficiency – or by methodological choices – the types ...
    • Exploring nuance in both experience and adaptation: Commentary on Titone and Tiv (2022) 

      DeLuca, Vincent (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-01)
      The keynote article by Titone & Tiv (2022) represents a key step forward in characterizing and quantifying bilingual experience, and how this may be leveraged to examine neurocognitive outcomes. The framework takes a novel multi-leveled approach to capturing and describing language experience. The first level handles the direct language use dynamics of a given individual or ego-driven language dynamics. ...
    • Acquisition of Verbal Aspect in L2 English by advanced learners with L1 Russian and L1 Norwegian: A web-based eye tracking study 

      Ermolina, Iuliia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      It is well known that the similarities between L1 and L2 (also L3, etc.) facilitate language acquisition, whereas significant differences between them result in non-facilitating effects. These effects are known as Cross-Linguistic Influence (CLI). The main objective of the current study is to investigate the CLI, experienced by high proficient L2 English speakers when the grammatical aspect is being ...
    • Overganger for elever med enkeltvedtak. Kan ulik overgangspraksis påvirke elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? 

      Rønneberg, Tor-Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-07)
      <p>Jeg skal belyse og nyansere om, ulik overgangspraksis påvirker elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? Problemstillingen blir belyst gjennom et kvalitativt forskningsdesign. Det er gjennomført semistrukturerte intervju og caseobservasjon. Utvalget bestod av profesjonelle informanter med erfaring fra overganger for elever med ...
    • «Som lærer må man trå varsomt, det er nesten som å forsøke å gå på tynn is». En kvalitativ intervjustudie av hvordan grunnskolelærere i Sápmi tilrettelegger for elever med internaliserte psykiske vansker 

      Joks, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler grunnskolelæreres tilrettelegging for samiske elever med internaliserte psykiske vansker. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte dybdeintervjuer. Prosjektet har videre en fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming, der meningsinnholdet i datamaterialet er analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering. ...