Now showing items 501-520 of 7445

    • Lederskap i teori og praksis: Studie av utdannelsen til offiserer i Forsvaret (Norge) og Bundesheer (Østerrike) 

      Kleppan, Iver Johannes; Selstad, Jonas Stenseth (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-30)
      Denne masteroppgaven utforsker lederskap i teori og praksis gjennom en studie av offisersutdannelsen i Norge og Østerrike. Arbeidet er en sammenlignende analyse av hvordan militære ledere utdannes i disse to nasjonene per 2023, med et særlig fokus på endringene etter den norske reformen for militært tilsatte i 2016 og utdanningsreformen fra 2018. Vårt arbeid bygger på en grundig gjennomgang av ...
    • Tillitsforhold mellom unge offiserer og deres overordnede i Luftforsvaret: Har tillitsforholdet endret seg etter implementeringen av URE? 

      Berset, Tor Aksel (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-30)
      Denne studien søker å svare på hvorvidt tillitsforholdet mellom unge offiserer og deres overordnede i Luftforsvaret har blitt påvirket av Utdanningsreformen i Forsvaret (URE) og potensielle årsaker til at tillitsforholdet har endret seg. Metodisk benytter studien seg av en kvalitativ forskningsmetode, og baserer seg på individuelle intervju av unge offiserer og deres overordnede. Studiens teoretiske ...
    • Kunnskapsoverføring for å imøtekomme organisatorisk vekst - En casestudie om kunnskapsoverføring til industribedriften Rupro AS 

      Monsø, Sondre; Holmen, Erik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-28)
      Denne masteroppgaven har undersøkt tematikken kunnskapsoverføring. Den har sett på hvordan praksis ble uthentet, tilpasset og implementert hos en mottaker. Kunnskapen som ble overført var Team Performance, en praksis som baserer seg på medarbeiderdrevet forbedringsarbeid. Organisasjonen hvor Team Performance ble innført er industribedriften Rupro AS. Rupro er en mellomstor industribedrift i Trøndelag ...
    • Handlingsrommet til å drive frem organisasjonsendring 

      Skrutvold, Vegard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-28)
      Denne masteravhandlingen tar for seg tematikken rundt ledelse og maktforholdet mellom ledelsen og de ansatte. Avhandlingen ser på den historiske utviklingen av organisasjoner for å redegjøre for hvordan maktbalansen har endret seg det siste århundret. Problemstillingen avhandlingen tar stilling til å besvare er: Hvilket handlingsrom har henholdsvis ledere og ansatte til å drive frem organ ...
    • Informasjonssikkerhetskultur - en litteraturstudie Hva skaper og påvirker informasjonssikkerhetskultur og hvilke tiltak kan føre til forbedring av informasjonssikkerhetskulturen? 

      Friborg, Øyvind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-30)
      Informasjonssikkerhet har som følge av den digitale transformasjonen de siste tiårene fått et økende fokus i organisasjoner. Det er også en økende annerkjennelse i forskning at tekniske sikkerhetstiltak ikke er tilstrekkelig for å møte dagens komplekse sikkerhetsutfordringer. Når den menneskelige faktoren ofte identifiseres som det svakeste leddet innen informasjonssikkerhet kan en styrket ...
    • Transformasjonsledelse i beredskapsorganisasjoner: Lederens påvirkning på motivasjon hos ansatte i Hæren og Røde Kors 

      Story, Thor (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-26)
      I en tid hvor beredskap og krisehåndtering er høyst relevant, er spørsmålet om hvordan ledelse påvirker ansattes motivasjon svært aktuelt. Undersøkelsen søker å bidra med relevant innsikt om ledelse og motivasjon i beredskapsorganisasjoner. Undersøkelsen benytter en kvalitativ tilnærming, med semistrukturerte intervjuer av tre mellomledere fra to organisasjoner. Disse to organisasjonene er Hæren ...
    • Oppdragsbasert Ledelse - I hvilken grad har militær ledelsesfilosofi overføringsverdi til ikke-militære organisasjoner? 

      Skogvold, Arvid; Skogvold, Øyvind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-25)
      Lederskapsutfordringer knyttet til håndtering av stadig mer komplekse og uforutsigbare omgivelser har i aller høyeste grad aktualisert seg de siste årene gjennom pandemi, krig og en verdensøkonomi i ubalanse. Eksisterende forskning peker på at enkelte organisasjoner ikke evner å håndtere disse utfordringene. Gjennom en kvalitativ tilnærming analyserer og drøfter oppgaven hvilken overføringsverdi ...
    • Graphic novels as counter-stories: Jerry Craft’s New Kid as a way to teach critical racial awareness 

      Lentz, Eva Christina Makaria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-28)
      Artikkelen undersøker Jerry Crafts grafiske roman New Kid (2019) med utgangspunkt i Critical Race Theory (CRT). CRT-forskere hevder at rasisme er et strukturelt fenomen som påvirker alle områder av det offentlige livet, blant annet utdanning. New Kid er basert på autobiografiske erfaringer av å være ‘african american’ på en hovedsakelig hvit eliteskole i USA og kan derfor leses som en ‘counter-story’ ...
    • Decolonizing Higher Education: Rationales and Implementations from the Subject of Music History 

      Meling, Lise Karin; Fadnes, Petter Frost; Mittner, Lilli (Chapter; Bokkapittel, 2023-10-25)
      In addition to ongoing territorial and material re-organization of power as a result of 19th-century European colonialism, there has been an increasing focus on decolonializing knowledge practices in higher education. Research communities are discussing what it could mean to decolonize thining practices, conditions of knowledge creation, and access to higher education. Since the arts are a powerful ...
    • Reassessing the Needs for Carbon Dioxide Removal: Moral Implications of Alternative Climate Target Pathways 

      Voget-Kleschin, Lieske; Baatz, Christian; Heyward, Jennifer Clare; van Vuuren, Detlef; Mengis, Nadine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-05)
      Non-technical summary. Scenarios compatible with the Paris agreement’s temperature goal of 1.5 °C involve carbon dioxide removal measures – measures that actively remove CO<sub>2</sub> from the atmosphere – on a massive scale. Such large-scale implementations raise significant ethical problems. Van Vuuren et al. (2018), as well as the current IPCC scenarios, show that reduction in energy and or ...
    • Har erfaringskompetanse betydning i ettervern? En kvalitativ studie av betydningen av erfaringskompetanse i brukerstyrt ettervern i rusfeltet 

      Schjelderup, Karlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-11-01)
      Denne studien er en del av forskningsprosjektet Brukerstyrt ettervern. Forskningsprosjektet har som mål å få kunnskap om hva som fremmer og hemmer god samfunnsintegrering og medvirkning i et brukerstyrt ettervernstilbud for mennesker med tidligere rusutfordringer. Oppgaven tar sikte på å utforske betydningen av erfaringskompetanse i brukerstyrt ettervern og hvordan brukerstyrt ettervern praktiseres. ...
    • The role of external factors on the reactivation of the heritage language of Turkish-German returnees 

      Bayram, Fatih; Antonova-Unlu, Elana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-01)
      Introduction: This study investigates the heritage language performance of Turkish-German returnees upon their reintegration into Turkey and explores the impact of external factors on their proficiency in the (re-)activated heritage language (HL).<p> <p>Methods: Data collection involved the participation of 28 Turkish heritage speakers and a control group of 28 monolingual speakers. The language ...
    • Understanding US library diplomacy practices in the 21st century 

      Mariano, Randolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-30)
      This exploratory case study delves into the views and perspectives of 17 US library experts involved in 21st-century library diplomacy practices. Using the template analysis, four main themes of library diplomacy are identified: (1) the actors showed implicit and explicit roles in diplomatic involvement; (2) the main objective of library diplomacy was to facilitate knowledge dialogue; (3) the ...
    • Populisme på samisk. Framveksten av Nordkalottfolket på Sametinget 

      Selle, Per (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-08)
      Nordkalottfolket (NKF) fikk sitt politiske gjennombrudd i Sametinget ved valget i 2021 med 18,3 prosent av stemmene med 9 av 39 representanter fra 6 av 7 valgkretser. Med populismens forståelse av hvordan «folket», «eliten» og «folkeviljen» forholder seg til hverandre samt teoriretningen historisk institusjonalisme analyserer artikkelen hva som kjennetegner NKF, hvordan dets framvekst kan forklares ...
    • Cognitive Neuroscience Perspectives on Language Acquisition and Processing 

      Prystauka, Yanina; Deluca, Vincent Francesco; Luque, Alicia; Voits, Toms; Rothman, Jason (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023-11-21)
      <p>The earliest investigations of the neural implementation of language started with examining patients with various types of disorders and underlying brain damage. The advent of neuroimaging tools in the twentieth century drastically changed the landscape of the field of the (cognitive) neuroscience of language, expanding the variety and depth of research questions one could ask without being ...
    • ‘PISA effects’ on Norwegian education. A critical realist perspective 

      Bringeland, Terje André (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2024-02-09)
      <p>The objective of the thesis is to examine, from a critical realist perspective and by using Margaret Archer’s conceptual framework, possible effects that the Programme for International Student Assessment (PISA) test has on the Norwegian education system and on school personnel. The intention has been to reconceptualise the notion of ‘PISA effects’ both at the systemic (macro) and individual ...
    • PISA and Teachers’ Reflexivities. A Mixed Methods Case Study 

      Bringeland, Terje André; Skinningsrud, Tone (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024-01-12)
      Neoliberal educational reforms include extensive use of standardized tests. We examine the Program for International Student Assessment (PISA) initiated and developed by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Examining previous research on teachers’ reactions to neoliberal reforms altering their work context, we have identified three theoretical frameworks in use: labour ...
    • Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess 

      Vedeler, Gørill Warvik; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-13)
      I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker å være selvstendige samtidig som de har behov ...
    • Documenting heritage language experience using questionnaires 

      Tomić, Aleksandra; Rodina, Yulia; Bayram, Fatih; De Cat, Cecile Marie-Rose (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-23)
      Introduction: There exists a great degree of variability in the documentation of multilingual experience across different instruments. The present paper contributes to the “methods turn” and individual differences focus in (heritage) bilingualism by proposing a comprehensive online questionnaire building on existing questionnaires and the experience of using them to document heritage bilingualism: ...