Now showing items 81-100 of 7445

    • Conceptual Metamorphosis: The Journey of ‘Sacrifice Zones’ and ‘Wastelands.’ 

      Hall, Jessica Louise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Language, words, and concepts are not static and instead are transferable and flexible in their use and meaning. The development of a concept is influenced by many factors including the social, political, and regional origin of the concept as well as the application of concepts to social justice movement and scholarly use. Two analytical concepts ‘Sacrifice Zones’ and ‘Wastelanding’ are examples of ...
    • Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk 

      Henriksen, Birgitte Alice; Yri, Anna Dorthea Yri (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, ...
    • Colombia – a Migration Nation: exploring the experiences of young Colombian migrants 

      Nordhaug, Johanne Myhre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Acknowledgements First of all, a big gracias to the participants who shared so openly their personal stories, giving unique insight to an important topic. Thank you to my supervisor Marcela Douglas for enthusiasm and much needed guidance. Thank you to the Center for Peace Studies for giving me the opportunity to meet and get to know so many beautiful people from all over the world, always ...
    • "Hvorfor skal vi lære dette?" En kvalitativ studie av matematikklæreres erfaring om bruk av relevans 

      Fossmo, Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Masteroppgavens tema er læreres erfaring med relevans. Besvarelsens formål er å få innsikt i hvordan lærere forstår relevans og hvilke erfaringer de har med å skape relevans. I tillegg studerer jeg utfordringer lærerne mener relevans kan by på, og hvordan lærere kan respondere når elever uttrykker opplevelsen av manglende relevans. Problemstillingen er "Hva tenker lærere om bruk av relevans i ...
    • Problemløsende matematikkundervisning som utviklingsarbeid 

      Lauritsen, Ingrid Kristine Liland (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ aksjonsforskning hvor formålet er å undersøke problemstillingen "Hvordan vil læreren reflektere rundt og eventuelt endre sin tilnærming til å undervise problemløsende etter deltakelse i et utviklingsarbeid?". I lærerutdanningen og LK20 er utforskning og problemløsning sentralt. Jeg som lærerstudent har savnet praktisk erfaring i å undervise problemløsende og ...
    • Examining the transition of hostility toward Muslims by the Extreme Buddhists Nationalism in Sri Lanka engaged by Social Media 

      Shinohara, Fumito (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)
      This thesis explores the complex interplay of historical tensions, socio-political dynamics, and the role of social media platforms in shaping intergroup relations in Sri Lanka, particularly focusing on the hostility directed towards Muslims by the majority Buddhist population. Examining a range of data sources, including interviews with three organizations, discourse analysis, and socio-economic ...
    • Life Skills and Resilience Building in Folk High Schools 

      Sipos, Ágnes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      The focus of this study is on Nordic folk high schools and their contribution to nonformal adult education in Denmark. The research study aims to provide an overview of folk high schools, from policies to contemporary practices concerning life skills and resilience-building. To achieve this, the study builds the contextual Framework for Adult Education and Lifelong learning in Denmark as a starting ...
    • Expanding structures while reducing mappings: Morphosyntactic complexity in agglutinating heritage languages 

      Lohndal, Terje; Putnam, Michael T. (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-25)
      Research on heritage language grammars to date provides overwhelming support for the general stability of their syntactic systems, while the status of their morphology can vary considerably. In this chapter we offer remarks on the morphological complexity of agglutinating heritage languages, taking a closer look at a number of phenomena in Labrador Inuttitut, Cherokee, and American Hungarian. Four ...
    • Implementering av det tenkende klasserommet - En casestudie om virkninger implementering av det tenkende klasserommet kan få på 

      Mikalsen, Vanessa Bauer; Endresen, Chris-Thore (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteren tar for seg implementeringen av undervisningsmetoden «å bygge tenkende klasserom i matematikk» av Peter Liljedahl (2023), og hvordan denne påvirker kommunikasjonsmønstrene i en klasse på småtrinnet og ungdomstrinnet. Bakgrunnen for oppgaven vår er basert på LK20, og dens økte fokus på samarbeid og kommunikasjon. Videre ønsker vi å få et mer nyansert bilde av metoden, da den spesielt ...
    • Verb placement in embedded clauses in heritage Norwegian 

      Jensberg, Helene Ruud; Anderssen, Merete Brendeford; Lohndal, Terje; Lundquist, Björn; Westergaard, Marit Kristine Richardsen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-07-26)
      Purpose: This study examines embedded clauses with adverb/negation in heritage speakers of Norwegian in North America. We ask (a) whether the production of these structures is different from the baseline, (b) how the production is different, and (c) why it is different.<p> <p>Methodology: 50second to fifth-generation speakers from the Corpus of American Nordic Speech (CANS) are compared with ...
    • Transformative partnerships with university schools 

      Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Eriksen, Tone Malmstedt; Hunskaar, Tove Seiness; Steele, Annfrid Rosøy; Unhjem, Astrid; Vedeler, Gørill Warvik (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      The establishment of transformative partnerships between a teacher education (TE) institution and a few selected “university schools” is widely recognized as a strategy to ensure the ongoing quality development of TE programs and to increase research-based development in schools. The University of Oslo and UiT The Arctic University of Norway were the first TE institutions in Norway to establish these ...
    • Lærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven 

      Postholm, May Britt; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-03-11)
      Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot lærerstudentenes arbeid med FoU-oppgaven i sitt 3. studieår. Artikkelen tar utgangspunkt i en studie hvor kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) var det teoretiske rammeverket, og hvor endringsverkstedet (change laboratory) var en sentral møteplass for lærerstudenter, lærerutdannere og praksislærere. Artikkelen svarer på følgende problemstilling: Hvordan ...
    • Et valgskred uten velgere 

      Pötzsch, Holger (Chronicle; Kronikk, 2024-07-09)
      Det var ikke Keir Starmer som vant valget i Storbritannia. Det var Rishi Sunak som tapte.
    • Professional identity of public librarians, archivists, and museum professionals in five European countries 

      Khosrowjerdi, Mahmood; Johnston, Jamie; Rydbeck, Kerstin; Vårheim, Andreas; Huvila, Isto; Tóth, Máté; Pálsdóttir, Ágústa; Mierzecka, Anna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-07-10)
      Purpose - The purpose is to investigate the professional identity of public library, archive and museum (LAM) professionals in Denmark, Germany, Hungary, Norway and Sweden.<p> <p>Design/methodology/approach - The data have been gathered through the administration of three questionnaires. A comprehensive analysis is conducted to explore the variations in the professionals’ perceptions of their ...
    • Research approaches in master-based teacher education preparing student teachers for professional work 

      Antonsen, Yngve; Toom, Auli; Ulvik, Marit; Drageset, Ove Gunnar; Olsen, Knut Rune; Hjardemaal, Finn Rudolf; Sæther, Kari-Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-07-10)
      Student teachers have been found to be critical toward the research approaches they learned from their master's-based teacher education programmes. Our aim is to discuss how certain research approaches learnt during a 5-year academic master's level teacher education, may bring student teachers close to practice and provide them with conceptual and practical tools for a thorough understanding of the ...
    • Dáiddakártta. Cartography in Contemporary Art Practices 

      Haugdal, Elin Kristine (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024-07-26)
      This article explores contemporary art practices in Sápmi which utilise maps as a tool and medium. The importance of the artist Hans Ragnar Mathisen’s abundant maps from the mid-1970s is acknowledged, and furthermore the article looks into examples from the next generation Sámi artists who create dáiddakárta, which literally translates to art maps. Although not a traditional Sámi way of mapping and ...
    • The significance of multilingual children's voices in research 

      Pesch, Anja Maria; Sundelin, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-08)
      This paper discussesethical and methodological aspects of research among multilingual children regarding the inclusion of theirvoices. The starting point ofthispaper is a field of tension concerning multilingual children’s participation in research. On the one hand, children have the right to protection, while onthe other,theyhave the right to be heard and should be studied by virtue of being children. ...
    • Weak coupling between energetic status and the timing of reproduction in an Arctic ungulate 

      Tyler, Nicholas J. C.; Post, E.; Hazlerigg, David Grey (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-03-16)
      Bioenergetic constraints are the ultimate determinant of the timing of reproduction, and seasonal breeding is consequently a widely observed trait. Consistent with this, attention has focused on plasticity in reproductive phenology conceptualized as a response to concomitant advances in the phenology of the environmental energy supply caused by climate change. Few studies, however, have directly ...
    • Vi møter de som står igjen – En studie av Nav ansatte i et publikumsmottak sine erfaringer med marginaliserte grupper 

      Guttormsen, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-10)
      Hensikten med studien er å undersøke hvilke erfaringer Nav ansatte som arbeider i et publikumsmottak har med å utøve sosialt arbeid for marginaliserte brukergrupper. Nav opplever stor pågang av brukere som står i en situasjon hvor de trenger omfattende og tverrfaglig bistand i deres sak, og jeg opplever at dette er et tema som trengs å løftes fram. Som bakgrunn for studien redegjøres det for sosialt ...
    • Hvilke erfaringer har terapeuter med å tilrettelegge for samvalg i første samtale på BUP. En kvalitativ studie om samvalg som arbeidsmåte i barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk 

      Rydningen, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-06)
      Denne studien handler om å belyse hvilke erfaringer terapeuter har med å tilrettelegge for samvalg i første møtet med pasient og familie på barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP). Det er benyttet kvalitativ forskningsmetode og intervju av terapeuter som jobber etter modellen CAPA. Det ligger klare politisk og juridisk føringer for at barn og ungdom skal sikres medbestemmelse i forhold til ...