Now showing items 921-940 of 7445

    • Kan man leke seg til tallforståelse? 

      Slettstrand, Alicia; Nyvoll, Lene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om undervisning om tallforståelse gjennom lek på andre trinn. Hensikten med studien er å forske på hvilken måte leken blir ivaretatt i undervisning om tallforståelse. Vi ønsket i tillegg å øke vår kompetanse om faglige og sosiale valg som tas når en lærer skal undervise på varierende og aktive måter. Målet for studien innebar å undersøke ulike pedagogiske og faglige valg ...
    • Å bruke variabler i programmering i matematikk En observasjons og intervjustudie om variabler i tekstbasert og visuell programmering 

      Berg, Dag-Martin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Sammendrag Tittel «Å bruke variabler i programmering i matematikk» Bakgrunn og formål Bakgrunnen for masteren er innføring av programmering i matematikkfaget ved innføringen av LK20. Det som er mest brukt i programmering er variabler (Karlsen, A. i Sund, 2023). Derfor ville jeg se nærmere på bruk av variabler i programmering i matematikkfaget. Formålet er å se om det er forskjell på å jobbe ...
    • Fornorskningsprosessen av samene Kan man forvalte både en norsk og en samisk identitet? 

      Martinsen, Michelle (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Fornorskningsprosessen av samene har satt dype i spor. Den prøvde å fjerne alt som hadde med det samiske å gjøre, det var ikke plass til samisk språk eller kultur i det nye Norge. Dette var målet med fornorskingsprosessen, og de lyktes neste. Men hvordan er det nå? Kan man i dag si at man er både samisk og norsk? Kan man forvalte både en samiske og norsk identitet? Det blir vanskelig å se på seg ...
    • Nyutdannede barnehagelæreres tilretteleggingskompetanse for komplekst traumatiserte barn i barnehagen 

      Torgersen, Lisa Sørflaten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Studiens hensikt er å undersøke nyutdannede barnehagelæreres kompetanse om komplekst traumatiserte barn i barnehagen, med problemstillingen: «Hvordan beskriver nyutdannede barnehagelærere sin tilretteleggingskompetanse for barn med komplekse traumer i barnehagen?». For å spisse problemstillingen ytterligere har prosjektet fire forskningsspørsmål: 1. Hvordan oppfatter barnehagelærerne begrepet ...
    • En bevegelig leseopplæring 

      Hansen, Vilde Elise; Bjørgo, Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere har erfart med bruk av fysisk aktiv læring (FAL) i den første leseopplæringen. Denne studien bygger på et helhetlig og sosiokulturelt læringsperspektiv. Nasjonale og internasjonale føringer for inkludering av bevegelse og fysisk aktivitet i skolen skal sørge for at elevene gis glede, mestring, opplevelser, ...
    • Representasjoner i musikk og matematikk. Tverrfaglig temaarbeid i musikk og matematikk 

      Riise, Brage Zylla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      I denne masteravhandlingen undersøker jeg hvilke mønstre og strukturer som fremkommer i elevers musikk, hvordan de representerer den, og om den kan tolkes som matematikk. Fremgangsmåten har vært intervensjonsbasert og metoden var designbasert forskning. Jeg designet et undervisningsopplegg hvor elevene komponerte og skreiv notasjon egen musikk. Det var viktig for meg at elevene skulle oppleve musikken ...
    • Matematikk og kommunikasjon – en kraftig kombinasjon? En kvalitativ studie av elevers kommunikasjon i et Tenkende klasserom 

      Stefanussen, Runar; Mannsverk, Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne studiens tema er elevkommunikasjon under implementeringen av Tenkende klasserom. Gjennom en kvalitativ studie utviklet vi et rammeverk bestående av ti kategorier elevutsagn: korte svar og påstander, argumenter, utfordringer, evalueringer og avklaringer, forklaringer, spørsmål, forslag, resonnementer, kommentarer og ikke-faglig. Videre har vi sett på hvor ofte hver type utsagn oppsto blant tre ...
    • "Ka sei elevan..." - En kvalitativ case-studie om elevers kommunikasjon med arbeid ved vertikale tavler 

      Oxem, Theresa; Akselsen, Silje Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Vår masteroppgave setter søkelys på den matematiske kommunikasjonen mellom elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan samtalene mellom elevene foregår i klasserommet når det arbeides med vertikale tavler. Problemstillinga vår er «Hva kjennetegner den matematiske kommunikasjon mellom elever ved bruk av vertikale tavler?». I det teoretiske rammeverket presenteres teori om sosiokulturelt ...
    • Hvordan kan undervisning om arter i nærmiljøet bidra til handlingskompetanse hos elever i barneskolen? 

      Killengreen, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Gjennom denne masteroppgaven har jeg forsøkt å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan undervisning om arter i nærmiljøet bidra til økt handlingskompetanse hos elever i barneskolen?» For å støtte opp under problemstillingen ble følgende forskerspørsmålene benyttet: «Hvilke artskunnskaper har elevene utviklet i løpet av perioden?», «På hvilken måte har elevenes holdning til humler ...
    • Dannelse i en digital mediehverdag – Hvordan lærere forstår og- arbeider med dannelse i en tid hvor de unge i økende grad sosialiseres på internett 

      Ballari, Mats (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne mastergraden undersøker lærerens forståelse av- og arbeid med dannelse i en digital mediehverdag. Den digitale mediehverdagen tolkes i dette prosjektet som sammenhengen mellom ulike nettsamfunn og koordineringen av disse ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet er ment som et tilskudd til forskningen om dannelsesbegrepet i sammenheng med utviklingen av sosiale medieplattformer. Spørsmålet om ...
    • Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? 

      Larsen, Eirin; Iversen, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      I denne oppgaven presenteres etableringen av et utviklingsteam på tvers av tre skoler. Problemstilling for studien er: Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? Studien bygger på et teoretisk grunnlag innenfor distribuert ledelse, det profesjonelle læringsfellesskapet, skolen som lærende organisasjon, og inkludering og tilpasset opplæring. Studien ...
    • Subtraksjon gjennom problemløsning og godt samarbeid. En kvalitativ studie om hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjon gjennom problemløsning 

      Solheim, Signe Elise Isaksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjonsoppgaver i problemløsning. Studien undersøker hvilke strategier elevene bruker når de løser ulike subtraksjonsoppgaver og hvordan elevene samarbeider og kommuniserer under problemløsning. Det er gjort en del forskning på dette feltet, men lite om hvilke strategier norske elever bruker under subtraksjon, samt hvordan ...
    • Elever med stort læringspotensial - Hvordan er det i skolen? 

      Gundersen, Marlene S. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-10)
      Gjennom dette forskningsprosjektet har jeg søkt kunnskap om hvordan situasjonen er for elever med stort læringspotensial i skolen er pr. 2023, med tanke på kompetanse og kunnskap hos lærere. Bakgrunnen for å skrive om dette var etter jeg leste utredningen til Jøsendalsutvalget fra 2016 (NOU 2016:14) om hvordan elever med stort læringspotensial hadde det i den norske skolen. Formålet med denne ...
    • Die Arbeit mit dem Wortschatz im norwegischen Deutschunterricht: Ansätze in Lehrbüchern und Erfahrungen von Lehrer*innen 

      Loe, Ole Mikael Setvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      Denne masteroppgaven tar for seg ordlæring i tysk som fremmedspråk. Den tar utgangspunkt i tidligere forskning om tilegnelse av ordforråd i et fremmedspråk, især en studie som belyser norske tyskelevers strategibruk rundt ordlæring. Til forskjell fra den studien skiftes fokuset over til lærernes praksis, holdninger og kunnskaper om dette, men også læringsressursene som brukes i skolen for å fremme ...
    • Kritisk literacy i norskfaget. En kvalitativ studie om hvilke spørsmål et utvalg lærere stiller i undervisning, og deres refleksjoner knyttet til egen undervisningspraksis 

      Samuelsen, Marius Riise; Simonsen, Sandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er kritisk literacy. Hensikten med studien er å undersøke hvordan et utvalg på tre lærere underviser for å utvikle kritisk literacy som kompetanse og ferdighet. For å undersøke dette, har det blitt sett på hvilke spørsmål lærerne stiller i undervisning. Refleksjoner rundt deres egen undervisningspraksis som kan utvikle kritisk literacy har også blitt undersøkt. Den ...
    • "Niemand hat die Absicht, die Mauer abzureißen!“ - Eine Untersuchung der Behandlung der Themen Wende und Mauerfall in norwegischen DaF-Lehrbücher zwischen 2006 und 2020 

      Eilertsen, Marcelius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      „Die Wende“ og Berlinmurens fall markerer et vendepunkt i moderne tysk historie, som førte til gjenforeningen i 1990, etter å ha vært delt i to i 41 år som to land. I fremmedspråk er et av læreplanmålene å kunne utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i målspråkområdet, og dermed er det naturlig at dette blir undervist om i tysktimene. I denne masteroppgaven vil ...
    • El discurso ecológico en textos de información turística. Una aproximación al caso de Costa Rica 

      Bjørke, Synne Kvamsøy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Resumen Desde la metodología del Análisis del Discurso Ideológico (ADI) desarrollado por Teun van Dijk, esta tesis de maestría presenta una investigación sobre un grupo de textos de información turística de Costa Rica que utilizan lo que podemos llamar un discurso ecológico o medioambiental. La investigación pretende estudiar cómo se utiliza el discurso ecológico en dichos textos ya que su presencia ...
    • La competencia intercultural: retos y desafíos Perspectiva de la escuela y los libros de texto 

      Skyttä, Kirsti (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      En el plan curricular actualizado (LK20) de lenguas extranjeras la competencia intercultural se ha convertido en uno de los elementos centrales de la asignatura. Estos elementos marcan lo más importante de la asignatura, pero en el caso de competencia intercultural surgen problemas de definición y aplicación. Para empezar los profesores de ELE parecen comprenderlo de diferente manera generándose un ...
    • ‘I think reading is fun, right up to the point where I have to write something about it’. Action Research on the influence of Extensive Reading on pupils’ relationship towards reading English literature 

      Pedersen, Maren Langseth; Grann, Hildur (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
      This study examines lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature and how the implementation of Extensive Reading can influence said relationship. The thesis question is: How may a period of facilitated Extensive Reading influence lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature? Using Action Research, the thesis question was investigated ...
    • «Å lære å håndtere meningsbrytninger» 

      Bakkejord, David (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag er et fag som ikke nødvendigvis har rette og gale svar, noen ganger er temaene åpen for diskusjon. På grunn av dette er samfunnsfag ett passende fag for å utvikle demokratisk aktive medborgere. Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere på ungdomsskoler tenker omkring meningsbrytninger i klasserommet. Problemstillingen for oppgaven er som følger «Hvordan ...