Viser treff 1001-1020 av 7445

    • Leselyst på 7. trinn - Estetisk arbeid med en ungdomsroman 

      Johansen, Adrian Skogli; Nilsen, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne kvalitative studien har vi undersøkt et utvalg av elever på 7. trinn sin leselyst og prøvd å påvirke leselysten positivt. For å gjøre dette tok vi i bruk lesson study, og gjennomførte lesson study-syklusen for å skape et undervisningsopplegg som vi gjennomførte i to ulike klasser på 7. trinn. Undervisningsopplegget er en introduksjon til ungdomsromanen Den sommeren pappa ble homo av Endre ...
    • I kastet me down on the sofa: A dive into lexical errors and Norwegian influence in the English of pupils in Norway 

      Fagerås Hansen, Frode; Schløpke, Sondre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Abstract This study aims to find the distribution between interlingual and intralingual influence among pupils in Norway, in addition, we want to observe to what extent the lexical errors among the pupils are influenced by Norwegian. We also observed which lexical errors influenced by Norwegian were the most common. In order to answer our thesis and research questions, we used a quantitative ...
    • ''Man trenger jo heller ikke være spesielt naiv før man har gått i fella'' 

      Karlsen, Karl Martin Myrvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres refleksjoner rundt kritisk tenking i norskfaget. Dette har jeg gjort ved å intervjue lærerne og videre gjennom tre forskningsspørsmål svart på oppgavens problemstilling. Forskningsspørsmålene omhandler lærernes refleksjoner i tre forskjellige områder; hvordan de tolker kritisk tenking i LK20, hvordan de ...
    • En surveyundersøkelse av elevers motivasjon i utforskende matematikkundervisning 

      Lien, Jørgen Iversen; Crogh, August (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteravhandlingen er en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse med formål om å undersøke om det er sammenheng mellom elevers opplevelse av egen motivasjon og deres eksponering for utforskende matematikkundervisning. I tillegg undersøkte også studien forskningsspørsmål som er relevante for studiens formål. Det teoretiske rammeverket og operasjonaliseringen av variablene som inngår i studien er ...
    • Et rammeverk for å identifisere kreative krav i lærebøker 

      Harlund, Sander; Reppen Samuelsen, Magnus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven har som hensikt å bruke et rammeverk for å undersøke kravet for kreativitet og type svar læreverket Matemagisk 8-10 krever av elevene. Rammeverket som blir brukt i kategoriseringen av oppgaver er inspirert av Lithner (2008), Bergqvist (2007) og Charalambous et al. (2010). Ved å bruke rammeverkene av Lithner (2008) og Bergqvist (2007) for å se på grad av matematisk kreativitet ...
    • What Even is Oracy? 

      Mauset, Malin; Teisnes, Agnes Katrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how oracy and communicative competence is present in a selection of Year 4 textbooks from the English subject. The motivation for this study was to gain greater knowledge about evaluating and choosing learning materials in relation to oracy. Our research question is as follows: How are pupils in early primary education introduced to oracy through English subject textbooks, ...
    • En kvantitativ- og kvalitativ analyse av undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching 

      Eggen, Silje Førstemann Nilsen; Nikolaisen, Fredrik Johan (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven er en studie som benytter seg av kvantitative og kvalitative metoder. Studien dreier seg om undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching, og undersøker effekten av undervisningsmetoden på en 7.klasse. Problemstillingen er Hvilken effekt og påvirkning har Just-in-Time Teaching på en 7.klasse i matematikk? Og det har i tillegg blitt anvendt to forskningsspørsmål for å besvare denne ...
    • Tenk utenfor stolen: Implementering av Thinking Classroom 

      Hurlen, Sirianna; Bøyum, Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Forskningen vår er en kvalitativ studie, hvor vi har undersøkt problemstillingen implementering av undervisningsmetoden Thinking Classroom i en sjette klasse. Forskningsspørsmålene for å belyse problemstillingen vår er: 1) Hva tenker elevene om undervisningsmetoden Thinking Classroom? og 2) Hvordan har elevenes arbeid endret seg i Thinking Classroom? Vi har benyttet elementer fra aksjonsforskning ...
    • "Jeg leser bare på mobilen min" 

      Moss Larsen, Magnus; Christensen, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven har et søkelys rettet mot ungdomsskoleelevers lesevaner, holdninger til lesing og leseforståelse på skjerm og papir. Problemstillingen som har vært utgangspunktet for prosjektet er følgende: Hvilket lesemedium foretrekker elever på ungdomstrinnet, og hvilke sammenhenger har det med lesemotivasjonen og leseforståelsen deres? Som en operasjonalisering av problemstillingen for å ...
    • Uteskole i matematikk - En kasusstudie som viser hvordan en erfaren lærer underviser matematikk utendørs 

      Hansen, Simon Christoffer Moi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med tema knyttet uteskole og matematikk, hvor jeg ser på hvordan en erfaren lærer bruker metoden på mellomtrinnet. Forskningen setter søkelys på hva som gjør at denne læreren lykkes med uteskole og hvorfor hen fortsetter å ta elevene med ut for å lære matematikk. I tillegg ønsket jeg å utvide min egen kompetanse innen undervisning ...
    • «Men hva betyr det å bruke det som eller ha det som en ressurs?» En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk 

      Fredeng, Marit (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk i ordinær klasse. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg norsklærere i ungdomsskolen seg omkring flerspråklighet og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk? For å besvare ...
    • Hallo, ich heiße .... und ich bin .... Jahre alt: Der lexikalische Ansatz im Fremdsprachenunterricht in Norwegen 

      Edvardsen, Runar Iver (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      "Kommunikasjon" er et av læreplanens kjerneelement, mens derimot eksplisitt språkviten står ikke sentralt i LK20. Dette masterarbeidet er derfor en utredning av den leksikalske fremgangsmåten i andrespråksinnlæring som beskrevet av Lewis (2008). Her stilles det fire spørsmål: 1. Hva er den leksikalske fremgangsmåten?, 2. er den leksikalske fremgangsmåten forenbar med LK20?, 3. Er prinsippene fra den ...
    • Det unaturlige i det fantastiske. Unaturlig narratologi i Astrid Lindgrens fantasy-roman Bröderna Lejonhjärta 

      Brunborg, Anne Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Det har lenge vært vanlig å tolke Bröderna Lejonhjärta (1973) av Astrid Lindgren med utgangspunkt i den doble tiltalen. I denne oppgaven undersøker jeg hvorvidt det går an å lese romanen med utgangspunkt i en tredje tolkningsinngang. Denne tolkningsinngangen bygger på en hypotese om at Gud har drømt fram Nangijala. I arbeidet med å undersøke denne hypotesen har jeg benyttet meg av unaturlig narratologi ...
    • Hva nå hvis vi spurte lærerne: «Hva legger dere merke til?» Et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i undring; hva nå hvis noe så lite som invitasjon til å observere, etterfulgt av å felles reflektere, utvikler en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning? 

      Hetty, Ine Chatrin Halfdansen; Hansen, Pål Harald (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Intensjonen med forskningen var å undersøke hvordan observasjon av undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler, ville kunne fungere som en støtte for utvikling av en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan vil en gruppe lærere som observerer undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler ...
    • Marcos cognitivos, lenguaje político y populismo: Un análisis de los discursos de Santiago Abascal y Pedro Sánchez durante la moción de censura de 2020 

      Bølset, Fredrik Andersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      The goal of this thesis is to analyse the political discourse, during a Motion of no confidence, of Santiago Abascal, leader of the right wing party Vox, and Pedro Sánchez, prime minister belonging to the labour party, in 2020. Through an analysis of the values, rhetorical devices and cognitive frameworks of the two politicians, this thesis analyses to what extent the label 'populism' can be applied ...
    • La pragmática de la comunicación aérea: Un estudio de la formación de conflictos en incidentes aéreos 

      Jørgensen, Eirik Storli (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      The goal of this master’s thesis is to study pragmatics in the context of aviation communication, within specific interactions between pilots and air traffic controllers, with the intention of discovering possible shortcomings related to how these speakers communicate their intentions that lead to dangerous situations. This study will look at transcripts from two separate aircraft incidents where ...
    • Hvordan få frem og respondere på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som del av formativ vurdering? 

      Karlsen, Erlend Peder (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Mastergradsoppgaven fokuserer på hvordan matematikklærere får frem og responderer på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som en del av formativ vurdering. Studiens hensikt er å undersøke hvilke strategier lærere benytter seg av for å få innsikt i elevenes forståelse i matematiske samtaler, og hvordan dette kan sees på som formativ vurdering. I tillegg undersøker jeg hva matematikklærere tenker ...
    • Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. 

      Tårnes, Tora-Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som ...
    • Stillelesing på ungdomstrinnet 

      Pleym, Ane Therese; Storvoll Steinkjær, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Stillelesing er en arbeidsmetode med lang tradisjon i skolen. Samtidig er det gjort relativt lite forskning på dette feltet i norsk sammenheng. Hensikten med denne studien er å undersøke hva et utvalg på ni elever og tre lærere på ungdomstrinnet gjør under stille leseøkter, og hvilke forventninger de har til utbyttet av stillelesing. Med utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming søker vi svar på ...
    • "Tar De livsløgnen fra et gjennemsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme." Intertekstualitet i Vigdis Hjorths Femten år. Den revolusjonære våren (2022) 

      Årvik, Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven er en studie av intertekstuelle referanser i Vigdis Hjorths Femten år. Den revolusjonære våren (2022). Bakgrunnen for dette er en tydelig referanse til Henrik Ibsens Vildanden (2019) i romanen. Jeg har villet se nærmere på hva dette innebærer for leserens forståelse av romanen. Jeg foretar en nærlesing av Femten år med fokus på intertekstuelle referanser til dramaet, og jeg ...