Viser treff 1801-1820 av 7445

    • Flyt i et Thinking Classroom 

      Henriksen, Preben Bjørkås (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I mitt masterprosjekt har jeg studert flyt hos elever som jobber med problemløsningsoppgaver i matematikk. Dette bli gjort innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for denne studien er undersøkende matematikk og problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, flyt og engasjement. For å svare på problemstillingen ...
    • Video games in the English subject: An exploration of video games for teaching about narratives 

      Pedersen, Jonas Mikal; Birkeland, Tobias Håkon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This study looks at video games as a way of teaching about narratives in English. More specifically, this study is going to answer to what extent What Remains of Edith Finch is a suitable video game for teaching about narrative perspectives in the English subject, and to what extent Thomas Was Alone is a suitable video game for teaching about character archetypes in the English subject. In addition, ...
    • Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk 

      Gleditsch, Gabriel; Sønvisen, Hanna Eline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, ...
    • Veien fra stor til liten tavle - en komparativ casestudie om lærerens tilrettelegging for matematisk kommunikasjon, samt bruk av tusjtavler for å øke elevaktiviteten. 

      Hagen, Heidi; Sørum, Ina Margrethe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Sammendrag I vår masteroppgave er fokus på den matematiske kommunikasjonen mellom lærer og elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan læreren legger opp til kommunikasjon i klasserommet. Samtidig ønsket vi å se på om tusjtavlene kunne være et verktøy for å øke elevaktiviteten. Problemstillingen vår er: “Hvordan legger læreren opp til matematisk kommunikasjon og hvordan kan tusjtavlene ...
    • Developing pupils' oral confidence in the English classroom 

      Forså, Katrine; Larsen, Tine Vanessa (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      The aim of this master thesis was to study how teachers can contribute to creating a safe classroom where pupils participate in oral activity in the English classroom without insecurity, nervosity and anxiety. We have conducted a mixed method research at a lower secondary school in Tromsø, where we have carried out a questionnaire, action research and observation. There was a total of 144 participants ...
    • An Extensive reading of A Study in Scarlet 

      Andersen, Anna Victoria; Sebergsen Fjærvoll, Kjersti (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      This thesis presents a mixed-method based on two lesson plans that introduces reading strategies for students to experience mastery through reading English fictional literature. One class in middle school participated in the study, and they completed the lessons where they had the opportunity to read A Study in Scarlet through different text expressions. During the reading, the students were given ...
    • Lærerens støtte av matematisk argumentasjon på småtrinnet og mellomtrinnet 

      Berglund, Tord-Mikael; Fossen, Ingeborg Larsson (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter og støtte elever på barneskolen får til å argumentere for sine svar og resonnement i samtaler i matematikkundervisningen. Disse samtalene ledes av lærer i ulik grad og det er derfor interessant å se på hvordan læreren støtter og legger til rette for argumentasjon og resonnement i matematikksamtalene. I denne studien har vi svart på følgende ...
    • Matematikklæreres holdning til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen 

      Johansen, Hans Roar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I min masteroppgave har jeg fokus på matematikklærers holdning til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen. Der problemstillingen er: Matematikklæreres holdninger til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen. Med forskningsspørsmålene: Hvilke holdninger har matematikklærere til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen? Og Hvilken sammenheng er ...
    • Fra teori til utvikling av undervisningspraksis 

      Johannessen, Iris Albrigtsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-11)
      I Kunnskapsløftet 2020 (LK20) sin overordnede del, verdier og prinsipper for grunnopplæringen under profesjonsfellesskap og skoleutvikling, beskriver for første gang en norsk læreplan hvordan profesjonsfelleskapet i skolen skal vektlegges. Basert på egne erfaringer fra min bakgrunn som lærer og lærerspesialiststudent ved UIT, har interessen og nysgjerrigheten på profesjonsutvikling i skolen og lærere ...
    • Svalbard w filmach polskich z lat 50. i 60. XX w. Perspektywa geografii wizualnej 

      Rogatchevski, Andrei; Szymala, Jacek (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-11)
      We propose to look at the 1950s–60s Polish documentaries about Svalbard through the prism of visual geography. We analyse the films by Włodzimierz Puchalski and Jarosław Brzozowski. Svalbard’s landscape appears as a character in these films. The films have not been considered from a geographical viewpoint before, and some of them have not yet been studied at all.
    • Incorporating sustainable development and inclusive education in teacher education for the Arctic 

      Windsor, Sally; Maxwell, Gregor Ross; Antonsen, Yngve (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-03)
      This article explores how teacher education institutions can better prepare teachers to help to create inclusive and sustainable self-determined Arctic communities. Building on the theoretical concepts of just sustainabilities, transgressive learning, the capabilities approach, and relational thinking within inclusive pedagogy, we propose that education for sustainable development (ESD) and inclusive ...
    • Comparing Island Effects for Different Dependency Types in Norwegian 

      Kobzeva, Anastasia; Sant, Charlotte; Robbins, Parker T.; Vos, Myrte Titia; Lohndal, Terje; Kush, Dave Whitney (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-29)
      Recent research suggests that island effects may vary as a function of dependency type, potentially challenging accounts that treat island effects as reflecting uniform constraints on all filler-gap dependency formation. Some authors argue that cross-dependency variation is more readily accounted for by discourse-functional constraints that take into account the discourse status of both the ...
    • Designing grant-review panels for better funding decisions: Lessons from an empirically calibrated simulation model. 

      Feliciani, Thomas; Morreau, Michael Paul; Luo, Junwen; Lucas, Pablo; Shankar, Kalpana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-01-22)
      Objectives: To explore how factors relating to grades and grading affect the correctness of choices that grantreview panels make among submitted proposals. To identify interventions in panel design that may be expected to increase the correctness of choices.<p> <p>Method: Experimentation with an empirically-calibrated computer simulation model of panel review. Model parameters are set in accordance ...
    • Policy Values in Early Childhood Education: A Cross-Cultural Comparative From 13 Countries 

      Gunnestad, Arve; Mørreaunet, Sissel; Chahboun, Sobh; Pearson, Jolene (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-27)
      Purpose: This comparative study identifies core values expressed in Early Childhood Education (ECE) official policy documents from a sample of thirteen countries.<p> <p>Design/Approach/Methods: This study employs document analysis as well as content and thematic analysis. ECE values identified in the policy documents are categorized into three groups: political and society-related values, educational ...
    • Anders Poulsens sterke runebomme - Proveniens og Repatriering 

      Hagen, Rune Blix (Conference object; Konferansebidrag, 2022-05-20)
    • POST-TERRORIST ATTACKED AREAS The case of Regjeringskvartalet in Oslo. Effects on the security and liveability of the city 

      Peñalver Grau, Marc (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      On July 22, 2011, the Government Quarter of Oslo and the island of Utøya – to the northwest of the city – where political activities for young people were developed – suffered one of the major terrorist attacks in the modern history of Europe. Several years after the event, this metropolis is still affronting its consequences. The construction of the new Government Quarter and the lack of security ...
    • The Multilingual Picture Database 

      Duñabeitia, Jon Andoni; Baciero, Ana; Antoniou, Kyriakos; Antoniou, Mark; Ataman, Esra; Baus, Cristina; Ben-Shachar, Michal; Can Caglar, Ozan; Chromý, Jan; Comesana, Montserrat; Filip, Maros; Filipovic Durdevic, Dusica; Gillon Dowens, Margaret; Hatzidaki, Anna; Januska, Jiri; Jusoh, Zuraini; Kanj, Rama; Kim, SayYoung; Kirkici, Bilal; Leminen, Alina; Lohndal, Terje; Yap, Ngee Thai; Renvall, Hanna; Rothman, Jason; Royle, Phaedra; Santesteban, Mikel; Sevilla, Yamila; Slioussar, Natalia; Vaughan-Evans, Awel; Wodniecka, Zofia; Wulff, Stefanie; Pliatsikas, Christos (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-21)
      The growing interdisciplinary research feld of psycholinguistics is in constant need of new and up-to-date tools which will allow researchers to answer complex questions, but also expand on languages other than English, which dominates the feld. One type of such tools are picture datasets which provide naming norms for everyday objects. However, existing databases tend to be small in terms of ...
    • "-Guhtta álddu!" Náhkehasat romána guovddášpersovnnaid analysa 

      Gaup, Anna Ravna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-04)
      Čoahkkáigeassu Mun lean dán masterdutkosis guorahallan váldopersovnnaid Matti Aikio románas Náhkehasat. Persovdnaguorahallamis guorahalan persovnnaid rollaid muitalusas, sin mihtilmasvuođaid ja eallinoainnu. Guorahallamiid lean geavahan etablerejuvvon oarjemáilmmi girjjálašvuođametodologiija ja eamiálbmotmetodologiija. Lean geavahan luohteteoriija teorehtalaš vuođđun čilgen dihte persovnnaid ...
    • Det russiske konstruktikonet: hva er det for noe? 

      Endresen, Anna (Conference object; Konferansebidrag, 2022-01-17)
    • Female Russian migrants in Norway and their stories about International Women’s Day 

      Wara, Tatiana; Munkejord, Mai Camilla (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-09)
      Although political relations between Russia and Norway have softened over the years, the symbolic boundaries persist. In this article, we illustrate how Russian female migrants in Northern Norway relate to these symbolic boundaries. Thus, perspectives from the phenomenology of the body and critical phenomenology are used to analyze qualitative data on how Russian female migrants experience the ...