Viser treff 1921-1940 av 7445

    • Arbeiderpartiet i samepolitikken 

      Gaup, Sara Ellen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven undersøker Arbeiderpartiets rolle i samepolitikken og er gjennomført ved kvalitative intervjuer med nøkkelinformanter. Problemstillingen i oppgaven skal svare på hvilke fordeler Arbeiderpartiet har av å operere innenfor to politiske arenaer – norsk og samisk politikk, og hvilke eventuelle utfordringer følger med dette. Den anvendte teorien tar utgangspunkt i Stein Rokkans ...
    • Racial disparities in problems with voting 

      Arnesen, Rebekka Mc Auley (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Electoral laws in the United States are causing hurdles for participation which affect the racial minority population in greater degree than for the white population. This thesis looks at racial disparities in problems with voting with data from the 2020 Cooperative Election Study. A logistic fixed effect regression model shows the results of racial minorities who are Black, Hispanic, and Two or ...
    • Typological variation in language contact: A phonological analysis of Italiot Greek 

      Apostolopoulou, Eirini (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2022-07-01)
      This dissertation investigates the phonology of Italiot Greek (IG) from both a synchronic and a diachronic perspective, pursuing two core objectives: first, to provide an up-to-date description of the phonological system of IG, highlighting the deviations from Medieval Greek as well as the vast cross- and intra-dialectal variation, and, second, to account for the typological changes IG has undergone ...
    • Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. 

      Nimenius, Beate Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt ligger på ungdomsskolen, hvor jeg har gjort en kvalitativ analyse av både den samiske og den allmenne læreplanen ...
    • Estetikk i Ester. Estetikkens funksjon i Ester. En narrativ tilnærming. 

      Bjørkmo, Benedicte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-11)
      Denne masteroppgaven ser på estetikken og dens funksjon i Esters bok i Det gamle testamentet. Oppgaven tar seg fore å analysere og drøfte direkte estetiske elementer som finnes i Ester, og peke på hva dette eventuelt betyr for historien. Problemstillingen er følgende: «Estetikk i Ester. Hvilken funksjon har estetikken i Ester?» Oppgaven anvender narrativ metode og denne metodens fokus på setting, ...
    • Arctic Arcadia: Modern Adaptations of an Antique Idea 

      Losleben, Katrin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-01-09)
    • «Jakt og skogsmotivet i Trygve Gulbranssens "Og bakom synger skogene"-trilogi (1933-1935) 

      Wærp, Henning Howlid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-11-02)
      The article investigates the motifs of hunting and wilderness in the Norwegian novelist Trygve Gulbranssens Bjørndal Trilogy – Og bakom synger skogene (1933), published in English as Beyond Sing the Woods; Det blåser fra Dauingfjell (1934) and Ingen vei går utenom (1935), collectively translated under the English title The Wind from the Mountains. The books have been translated into over 30 ...
    • Vaisenhuset og Blaagaard Skolelærerseminarium. Forbindelsen mellom to lærdomsmiljø i København omkring 1795 

      Skjelmo, Randi (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-11-24)
      Vaisenhuset and Blaagaard teacher education institute: The connection between two learning institutions in Copenhagen about 1795 Vaisenhuset (The Orphan House) in Copenhagen was established after the Nordic War (1700–1720) to take care of and educate orphans. The institution soon became a centre for the Pietists in Denmark. Blaagaard Institute was initiated by The Great School Commission and ...
    • Valuable unintended learning outcomes when practicum for student teachers in kindergartens is carried out online 

      Madsen, Siri Sollied; Habbestad, Helge; Borch, Iris (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-10)
      This article presents a study of an educational experiment conducted at the early childhood education programme at UiT, the Arctic University of Norway. As COVID-19 made social distancing an issue, the traditional practicum in kindergartens was moved to online platforms. Constructive alignment was used as an analytical framework to investigate the possibilities and limitations of student ...
    • Refugees and minorities: some conceptual and normative issues 

      Lippert-Rasmussen, Kasper; Lægaard, Sune (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-29)
      In many contexts, states have a duty to take special measures to protect minorities. Does this duty include prioritizing minority over majority refugees? To answer this question, we first show that a vulnerabilityfocused notion of ‘minorities’ is preferable to a numerical one. Given the vulnerability-focused notion, there is a presumption in favour of prioritizing minority over majority refugees. ...
    • Translating a quality management system in Mine Action. A case study of the implementation of a quality management system in the Mine Action Department in Norwegian Peoples Aid 

      Brand, Sten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-12-01)
      Translating a quality management system in Mine Action is a case study aimed at understanding how an idea about quality management (ISO9000 quality management principles) found its way into the Mine Action Department in Norwegian People’s Aid. What was the result and why. The case is done inductive by testing the Kjell Arne Røvik’s pragmatic institutionalism and his theory of the virtues of the good ...
    • Kjennetegn ved den relasjonsorienterte lederen. En studie om hvordan relasjonsledelse kommer til uttrykk blant ansatte, og hvordan det påvirker dem 

      Czajkowski, Patrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-30)
      For å forske på problemstillingen ble det valgt en kvalitativ metode og gjennomføring av fokusgruppeintervjuer. Dette skulle bidra til å hente ut de ansattes beskrivelser av relasjonsledelse og hvordan dette påvirker dem. Uttalelsene ble analysert i lys av utvalgte teorier om relasjonsorientert ledelse. Når de ansatte beskriver en relasjonsleder, legger de i særlig grad vekt på at lederen er ...
    • Fusjonen mellom Høgskolen i Narvik og Universitet i Tromsø - Studiet av en beslutningsprosess 

      Hilmersen, Halvor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-01)
      Denne oppgaven ser på fusjonen mellom Høgskolen i Narvik og Universitetet i Tromsø. Det teoretiske grunnlaget for å belyse prosessen er med utgangspunkt i Graham T. Allison sin artikkel "Conceptual models and the Cuban missile crisis" fra 1969. Han beskriver tre ulike linser en kan se en beslutning gjennom. Oppgaven forsøker å anvende disse linsene, eller perspektivene, på fusjonsprosessen mellom ...
    • Too rich to learn – when action researchers work against senior management and their use of performance management 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-17)
      We analyse and self-reflect on an action research project conducted in a financial organisation twelve years ago. The research question was: What are the challenges of initiating an action research project in a financial organisation with top-down control that uses the Balanced Scorecard? The data came from action learning seminars with line managers, observations, interviews, and meetings in a ...
    • Las funciones informativas – ¿Para qué, cómo y cuándo enseñar a los alumnos noruegos sobre el orden de palabras y las funciones informativas en español? 

      Grøneng, Silje Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-29)
      <p>Spansk har blitt et populært valgfag i norsk skole. Eksamensresultater tyder likevel på at flere elever ikke oppnår kompetansemålene for opplæringen, samtidig som undersøkelser har vist at spanskelevene er de som er minst motiverte i arbeidet med målspråket. Grunnene til dette kan være flere. Min hypotese er at kjennskap til spansk ordstilling og informasjonsstruktur kan fungere som en læringsstrategi ...
    • Supporting In-service Teachers’ Collective Learning of Ambitious Teaching Practices Through Teacher Time Outs 

      Wæge, Kjersti; Fauskanger, Janne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022)
      The article focuses on Teacher Time Outs (TTOs) in rehearsals and co-enactments as part of a practice-based approach to professional development, aiming to support teachers’ learning of ambitious mathematics teaching. Ambitious teaching requires teachers to be responsive to students’ ideas in-the-moment of instruction. This is complex and places enormous demands on the teacher. We examine how TTOs ...
    • Ledelse av ulike generasjoner på arbeidsplassen 

      Stenkjær, Aleksandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-12-13)
      Denne studien har hatt som mål å undersøke sammenhenger relatert til ledelse av ulike generasjoner på samme arbeidsplass i det norske markedet. Undersøkelsen er gjennomført som en kvalitativ enkeltcasestudie av et team i en salgsorganisasjon. Casen omhandler et team som består av to ledere, som sammen leder et team som består av generasjon babyboomer, X, Y og Z. Tilnærmingen som har blitt benyttet ...
    • Hva skjer med strategien fra vedtak til det som blir utført i førstelinje? Hvilken rolle har mellomlederen som translatør av strategien? 

      Tou, Sameera; Masvik, Mats Jørgen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-12-01)
      I denne oppgaven har vi valgt å nærmere på hva som skjer med fra strategien fra teori til praksis. I tillegg har vi valgt å se på mellomledere og deres evne som translatør av strategien. Oppgaven er en kvalitativ oppgave gjort med dybde intervju av seks ulike ansatte i et norsk konsern innenfor forsikring. Intervjuobjektene er fra toppledelsen ned til de i førstelinje. Intervjuene foregikk over teams ...
    • Kunnskapsoverføring mellom individer i organisasjoner. En utforskende litteraturstudie og case-studie av hvordan organisasjoner kan støtte overføring av kunnskap mellom individer ved rotasjon. 

      Nedrebø, Tobias Berg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-30)
      Kunnskap er organisasjoners mest verdifulle ressurs, og uavhengig av organisasjoners formål er kunnskap nødvendig for å skape resultater og opprettholde effektivitet. Kunnskapsintensive organisasjoner er ekstra sårbare for neglisjering av kunnskapsstyring, og følgelig vil hyppig rotasjon av nøkkelpersonell ytterligere forverre dette. Hva skjer når arbeidstakere i kunnskapsintensive organisasjoner ...
    • Forskjeller i opplevd autonomi mellom ledere i offentlig og privat sektor En casestudie om barnehagestyrere i Bergen kommune 

      Figenschau, Johan Kristian Schwalenberg; Sverdrup, Pia Martine Slette (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-30)
      Oppgaven er en casestudie om temaet forskjeller i opplevd autonomi mellom daglige ledere i offentlig og privat sektor. Problemstillingen er som følger: Opplever barnehagestyrere i offentlige barnehager i Bergen at de står mindre fritt til å ta avgjørelser enn styrere i private barnehager? Bakgrunnen for oppgaven er vår opplevelse av at den offentlige sektor gjerne blir ansett som overbyråkratisert ...