Viser treff 2181-2200 av 7446

    • «Også spurte han at ‘skal vi være venner?’ også svarte jeg JA!» En kvalitativ studie om hvordan barna opplever skolestarten, og hvordan de voksne legger til rette for de beste forutsetninger for at barna skal mestre sin nye hverdag 

      Johansen, Marianne Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Formålet med denne studien var å få innsyn i barnas opplevelser av skolestarten, og de voksnes erfaringer om hvordan barna forberedes for å gi de best mulig forutsetning for å mestre sin nye hverdag. Med dette ønsket jeg at barnas stemme skulle ha en sentral plass i studien, samtidig som de voksne som står barna nærmes også var viktig for å belyse studiens tematikk. Ved hjelp av informasjon hentet ...
    • I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag. 

      Davidsen, Amalie Fredheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det ...
    • Skolens møte med barneverntjenesten 

      Gundersen, Charlotte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Det er skadelig for barn å leve i hjem der de ikke føler seg trygge. Gode oppvekstsvilkår i barndommen gir forutsetninger for et godt liv, mens vold og overgrep påfører barn sår og traumer som preger både barndom og voksenliv (Mevik, Lillevik & Edvardsen, 2016, s. 14). Traumatiske hendelser som vold og overgrep kan virke inn på utviklingsforløpet til barnet og kan forstyrre dette. For eksempel kan ...
    • Tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos barn med annet første språk enn norsk 

      Poryadina, Arina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Dette masterprosjektet handler om tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos 5-åringer med norsk som andrespråk (L2_ sammenlignet med 5-åringer med norsk som førstespråk (L1) Datainnsamlingen skjer gjennom et kartleggingsverktøy som heter Risiko Indeks 5. Dette er et spørreskjema for barnehagelærere og foresatte som ble utviklet i «Ut med språket!»-prosjektet med det formålet å fange ...
    • Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020. 

      Paulsen, Bård Henry Landsem (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      I mars 2020 stengte store deler av Norge ned som en følge av Covid-19. Etter 39 dager ble barnehagene gjenåpnet, med ekstraordinære smitteverntiltak. For å ivareta smitteverntiltakene måtte barnehagene iverksette omfattende omorganiseringer. Denne kvalitative studien utforsker barnehageansattes opplevelser av arbeidet under denne pandemien, samt hvordan omorganiseringen påvirket barns medvirkning i ...
    • Collaborative Autonomy–Support–A Pivotal Approach in the Legislation Regulating School–Home Collaboration in Norwegian Upper Secondary Schools 

      Vedeler, Gørill Warvik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-20)
      This article explores how current legislation addresses adolescents’ need for support in upper secondary school through school–home collaboration and introduces the framework of collaborative autonomy–support as the pivotal approach for analyses. Self-determination theory is used to describe adolescents’ need for competence, relatedness and autonomy. The study involved a document analysis in which ...
    • Better to Be Alone than in Bad Company: Cognate Synonyms Impair Word Learning 

      Antón, Eneko; Dunabeitia Landaburu, Jon Andoni (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-29)
      The effects of cognate synonymy in L2 word learning are explored. Participants learned the names of well-known concrete concepts in a new fictional language following a picture-word association paradigm. Half of the concepts (set A) had two possible translations in the new language (i.e., both words were synonyms): one was a cognate in participants’ L1 and the other one was not. The other half ...
    • Corporatization in local government: Promoting cultural differentiation and hybridity? 

      Berge, Dag Magne; Torsteinsen, Harald (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-06)
      Corporatization implies disintegration of public authority, leading to not only structural but also cultural differentiation of government, transforming it into a fragmented and hybrid governance system consisting of an authority and multiple autonomous or semi-autonomous operators. This article addresses corporatization at the local government level in Norway, exploring if and how this change ...
    • Born Dead or Alive? Revisiting the Definition of Stillbirths in Norway 

      Sommerseth, Hilde Leikny (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-31)
      Since 1947 there has been a common understanding among Norwegian historians and demographers that stillbirths registered in the country prior to 1839 included infants who were born alive but died within 24 hours. This paper shows that a revision of this definition is necessary. During the first half of the 19th century, several memoranda, revisions and circulars were distributed by the Danish-Norwegian ...
    • Critical representation of neoliberal capitalism and uneven development in Tsitsi Dangarembga’s This Mournable Body 

      Niemi, Minna Johanna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-08-11)
      This article focuses on Tsitsi Dangarembga’s novel This Mournable Body (2018), which completes her trilogy on Tambudzai Sigauke’s life story in relation to the neoliberal political order in contemporary Zimbabwe. The country has been recently referred to as cultivating ultra-neoliberal policies, and, in such a framework, state repression becomes replaced by state negligence towards citizens’ ...
    • Linguistic consequences of toing and froing: Factors that modulate narrative development in bilingual returnee children 

      Kubota, Maki; Chondrogianni, Vicky; Clark, Adam; Rothman, Jason (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-13)
      This longitudinal study examined the development of narrative micro- and macrostructure in Japanese-English bilingual returnee children. Returnees are children of immigrant families who move to a foreign country, spending a significant portion of their formative developmental years in the foreign majority language context before returning to their native language environment. The returnees did ...
    • Fogder på Færøyene ca. 1520–1556 

      Grohse, Ian Peter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-09-30)
      Et sentralt spørsmål i forskning om norsk lensvesen er når og hvorvidt stedlige lensforvaltere, fogder, ble omvandlet fra lensherretjenere til kongelige embetsmenn. Selv om det har vært noe debatt om akkurat når prosessen ble sluttført, er historikere stort sett enige om at den begynte først etter reformasjonen og skjøt fart mot slutten av 1500-tallet. Spørsmålet er likeså relevant for studiet av ...
    • Naturbaserte reiselivsbedrifter under Covid-19-pandemien. Hvilke elementer bidro til forsvarsevne? 

      Ottem, Lise; Møller, Trine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-01)
      Reiselivet i hele verden har vært hardt rammet av Covid-19-pandemien. Denne oppgaven undersøker hvordan et lite utvalg naturbaserte reiselivsbedrifter har opplevd og håndtert covid-19-pandemien. Studien ser på hvilke påvirkninger som har hatt betydning for håndteringen. Studiens problemstilling er Hvordan har naturbaserte reiselivsbedrifter opplevd og håndtert Covid-19 pandemien? Studien ...
    • «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv 

      Lian, Bjørn-Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ...
    • A girl, a dog & some boys - Identity and sense of belonging among Greenlandic youth in Nuuk 

      Maurtvedt, Tove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-29)
      In classical anthropology and literature in general, the connection between nature and man was a way to perceive cultural adaption, where nature and skills in the Arctic often have received the most attention. Up to a few decades ago, the Greenlanders lived close to nature in rural areas spread around the island. Today most of the population live in towns. The main focus of this thesis looks into ...
    • Tourism Higher Education in Armenia - Is there a need to internationalize the tourism higher education of Armenia? Documentary research 

      Matevosyan, Lusine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-31)
      Armenia is an historical country rich in cultural heritage. However, due to historical events, the tourism and education systems have faced various challenges, and the question of preserving and developing tourism has become primary. Accordingly, rapid changes in higher education and tourism have resulted in an overview of the concept of internationalization of tourism education in Armenia. The ...
    • Senscaping: Det sanselige reiselivet - Et sensorisk markedsføringsperspektiv på reiselivsaktørers tanker om bruken av sanser i eget vertskap og opplevelsesproduksjon 

      Nygaard-Petersen, Louise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-11)
      Sensorisk markedsføring er en gren av markedsføringsteorien som adresserer strategisk bruk av sansestimuli i merkevarebygging, herunder i design, markedsføring og produksjon av varer, tjenester og opplevelser. Sensorisk markedsføringsteori baserer seg på kunnskap om nevrofysiologi og ‘embodied cognition’ i forklaringen av menneskers forbruksvalg og -opplevelser. I denne masteroppgaven er sensorisk ...
    • Vardø i middelalder – fiskevær, by eller strategisk utpost? Vardøs rolle undersøkt gjennom middelalderkeramikk 

      Lahti, Martine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-12-01)
      Hovedproblemstillingen i denne oppgaven var å prøve å konstatere om Vardø var en by under middelalderen. I et forsøk på å finne svar på Vardøs status har jeg analysert, kategorisert og fotografert 1587 keramikkskår fra utgravningene til Arkeolog Povl Simonsen i 1955 og 1958. Keramikken viste lite spor av middelalderaktivitet i Vardøs bygrunn, men heller en økning av nyere keramikktyper fra 1550-tallet. ...
    • Structural Injustice and Labour Migration – From Individual Responsibility to Collective Action 

      Egan, Magnus (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-18)
      This paper argues that the vast inequalities in access to migration opportunities and treatment of migrants constitute a structural injustice, and that although states are clearly the most powerful agents in migration injustices, individuals also bear a personal responsibility to ameliorate these injustices. The argument builds on Young’s theory of structural injustice and critically applies it ...
    • Dependent Plurals and Three Levels of Multiplicity 

      Minor, Sergey (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-07)
      The paper focuses on the semantics of distributivity, grammatical number, and cardinality predicates (numerals and modifiers like several). I argue that constructions involving so-called ‘dependent plurals’, i.e. plurals lacking cardinality predicates occurring in the scope of certain quantificational items such as all and most (e.g. All the girls were wearing hats), pose a challenge to familiar ...